המדינה שינתה את עמדתה מעתה תאושר צוואה ביולוגית™ – שימוש בזרע מן המת לאישה שלא הכיר

בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד אירית רוזנבלום נתבקש בית משפט לענייני משפחה בקריות  לאשר פנייה של זוג הורים, שביקשו לאפשר הפריית אישה מבנם המנוח שלא הכירה בחייו. היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין לא הביע התנגדות, וזאת בניגוד לקודמו בתפקיד מני מזוז.
 
עו"ד אירית רוזנבלום והאם הטרייה עם התינוק הראשון בעולם שנולד לאחר פטירת אביו לאם שלא הכירה את האב.

עו"ד אירית רוזנבלום והאם הטרייה עם התינוק הראשון בעולם שנולד לאחר פטירת אביו לאם שלא הכירה את האב.

 

השינוי בעמדת המדינה

 

מדובר בשינוי בעמדת המדינה בסוגיה העוסקת בשימוש בזרעו של אדם מת, או הצוואה הביולוגית™, כפי שהגתה עו"ד אירית רוזנבלום בשנת 2001.

היועץ המשפטי לממשלה לא מתנגד לבקשת ההורים לאפשר שימוש בזרעו של בנם המת כדי להביא לעולם ילד עם אישה שלא רק שלא הייתה בת זוגו אלא שהוא לא הכיר אותה כלל עמדתו של וינשטיין עומדת  בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי הקודם מני מזוז שהתנגד לכך במשך שנים וקבע כי השימוש בזרע מנפטר ייעשה רק לפי בקשת בת זוגו של המנוח. בהודעה שפרסם היום משרד המשפטים נמסר כי היועץ המשפטי סבור שבנסיבות המקרה ראוי לאפשר לעשות שימוש בזרע על אף שלמנוח לא הייתה בת זוג. זאת "מכיוון שמדובר בהתחקות אחר רצונו של המנוח. השאיפה לקיים רצונו של אדם שנפטר היא ביטוי להגשמת מאווייו הבסיסיים והעמוקים ביותר של האדם".

עמדתו המנוגדת של היועץ הקודם מזוז באה לידי ביטוי בנסיבות דומות מאוד, גם אז בעקבות דיון בבית המשפט לענייני משפחה בקריות. בני זוג רצו לאפשר שימוש בזרע בנם, שמת מסרטן בשנת -2005, כדי להפרות אישה שלא הכיר ושיוצגה על ידי עו"ד אירית רוזנבלום מייסדת ארגון "משפחה חדשה". 

השנה, 2013 נולדו התינוקות הראשונים בעולם, לאבות שנפטרו שנים טרם הולדתם. בן נולד לאב שנהרק לפני 5 שנים בתאונת דרכים לאם שלא הכירה את האב ובת נולדה לאב שחלה בסרטן והשאיר צוואה ביולוגית.

עו"ד אירית רוזנבלום מומחית לדיני משפחה וטכנולוגיות פריון מציינת כי מאז החלה לטפל בנושא בשנת 2001,  והגתה את הרעיון של הצוואה הביולוגית (פטנט רשום על שמה בכל העולם) ( צוואה ביולוגית היא בקשה של אדם להמשיך את מורשתו לאחר מותו מאברי הרבייה, ביצית או זרע).

"כבר עשרות משפחות נהנות מן האפשרות הבלתי רגילה הזו להמשכיות, על אף האובדן שפקד אותן בפטירת בניהן. השנה נולדו שני התינוקות הראשונים בעולם לאבות שנפטרו שנים קודם לידתם, זוהי פריצת דרך אדירה שעשיתי יחד עם המשפחות במהלך השנים האחרונות, בבחינת המוות אינו סוף פסוק .

תגובת היועץ המשפטי לממשלה, אינה רק שמחה גדולה עבורנו אלא נדבך נוסף במאבק רב שנים המתגבש לקראת הבנה והכרעה, כי בשלה העת לאפשר לבני אדם לבקש את המשכיותם לאחר המוות.

מעבר לכך, נפתחת כאן אלטרנטיבה שאין שני לה, לנשים שתוכלנה להביא צאצאים לעולם מאבות ידועים ובד בבד תזכינה במשפחה, והרכים הנולדים ייהנו מסבים וסבתות דודים ודודות, משפחה שלמה ומלאה.

אני מודה ליועץ המשפטי אשר מצא לנכון לקדם את הנושא, מתוך רגישות והבנה. בעתיד יהא עלינו בני האדם לדאוג להמשכיותנו יותר ויותר ונוכל לעשות זאת בדרך מסודרת באמצעות צוואה ביולוגית".

 

עמדת עו"ד אירית רוזנבלום  

בשנים האחרונות ניהלה עו"ד אירית רוזנבלום  שורה של מאבקים משפטיים שהביאו למימוש צוואות ביולוגיות של אנשים שנפטרו, רק לאחרונה, זכתה במאבקו המשפטי של ניסים עייש  אשר ייצגה אותו בבקשתו לממש את צוואתה הביולוגית של אשתו קרן עייש ז"ל, קרן השאירה אחריה צוואה ביולוגית וביקשה שניסים בעלה ייעשה שימוש בעוברים מוקפאים משותפים שהיו להם ויממש את צוואתה הביולוגית גם לאחר מותה.

ב 2011 נולד בנם המשותף של ניסים וקרן ז"ל עייש, שנתיים לאחר מות אימו.

המקרה הראשון בעולם שזכה לפרסום היה סיפורו של החייל קיוון כהן ז"ל שנהרג בשנת 2002 מירי צלפים בעזה וביקש מהוריו כי ייעשו שימוש בזרעו ויעמידו לו צאצאים גם לאחר מותו. עו"ד אירית רוזנבלום שייצגה את הוריו של קיוון במשפט הארוך זכתה בשנת 2007 לקבל את אישורו של בית משפט למשפחה, המאפשר שימוש בזרעו.

הוריו של ברוך פוזניאנסקי ז"ל שנפטר מסרטן והשאיר אחריו צוואה ביולוגית בכתב, מיוצגים אף הם על ידי עו"ד אירית רוזנבלום, זכו בסופו של דבר למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה לקיים צוואתו הביולוגית שנערכה בכתב ובית המשפט נתן להם את האישור לעשות שימוש בזרעו ממנו תהרה אישה שלא הכיר ותהיה אם לילדו ולנכד הוריו.

כיום מייצגת עו"ד אירית רוזנבלום מייסדת ארגון משפחה חדשה עשרות משפחות נוספות, שמבקשות לקיים את צוואותיהם הביולוגיות של קרוביהן שנפטרו וביקשו להמשיך וליצור חיים גם לאחר מותם.

 

צוואה ביולוגית מהי ?

 

הצוואה הביולוגית הנה מסמך או הוראה משפטית חדשנית, שהגתה עו"ד אירית רוזנבלום בשנת 2001, עת הציעה את הקמתו של בנק הזרע לחיילים. הצוואה הביולוגית נוגעת לרצונו של אדם להעניק חיים לאחר מותו . בצוואה הביולוגית נותן אדם הוראות לקרוביו או יורשיו בהן הוא מבקש מהם שיעשו שימוש בחומר הגנטי שלו (זרע, ביצית או עוברים מוקפאים) במקרה של פטירתו. למידע נוסף על צוואות ליחצו כאן.

ישראל היא אמנם המדינה הראשונה בעולם בה עלה לראשונה הרעיון של צוואה ביולוגית אולם מאז מאמצות את הרעיון מספר מדינות נוספות בעיקר ביחס לאנשים הנתונים במצבי סיכון ובעיקר חיילים, כך למשל הצבא בהודו מאפשר לחייליו להקפיא את זרעם וכן צבא ארצות הברית.

 הצואה מנוסחת כמסמך משפטי לכל דבר ומכילה הוראות מדויקות לגבי בקשתו של האדם המבקש להמשיך את מורשתו ולהעמיד לעצמו צאצאים גם לאחר מותו.

 ארגון משפחה חדשה הקים את הבנק היחיד בעולם לצוואות ביולוגיות. בבנק הצוואות הביולוגיות של ארגון משפחה חדשה מופקדות כיום למעלה מ 800 צוואות.

 

צוואה ביולוגית ציוני דרך                                       

שנת 2001 – הועלתה על ידי עו"ד אירית רוזנבלום ההצעה להקים בנק זרע לחיילים

שנת 2002 – נוסחה הצעת חוק הצוואה הביולוגית.

שנת 2003 – פורסמו הנחיות היועץ המשפט לממשלה לגבי שימוש בזרע מן המת, לפיהן סבים וסבתות אינם רשאים לבקש שימוש בזרע או ביצית של יקיריהם.

שנת 2005 – הוגשה הבקשה הראשונה למימוש צוואה ביולוגית בבית משפט למשפחה בתל-אביב בעניינו של

החייל קיוון כהן ז"ל.

שנת 2005 – הוקם על ידי עו"ד אירית רוזנבלום  בנק הצוואות הביולוגיות הראשון בעולם.

שנת 2007 – ניתן פסק הדין הראשון לקיום צוואה ביולוגית בבית משפט למשפחה בתל-אביב.

שנת 2009 ­– עו"ד אירית רוזנבלום מקבלת פרס בינלאומי, פרס ה INNOVACTION על חדשנות ופריצת דרך משפטית מטעם מוסדות האקדמיה של צפון אמריקה, בין היתר על פועלה לקידום נושא הצוואה הביולוגית. האישה הישראלית היחידה שקיבלה פרס זה עד היום.

שנת 2009 – ניתן פסק הדין בעניינו של החייל עידן שניר ז"ל המאפשר לאישה לעשות שימוש בזרעו

שנת 2010 – לראשונה מוגשת לבית המשפט בקשה לביצוע, צוואה ביולוגית בכתב שנכתבה בנוכחות שני עדים,  של המנוח ברוך פוזניאנסקי ז"ל.

שנת 2011 –  בית משפט מאשר לראשונה צוואה ביולוגית בכתב.

שנת 2011 – נולד בנם של ניסים וקרן עייש ז"ל, הילד הראשון בעולם שנולד שנתיים לאחר מות אמו.

שנת 2013 – אפריל נולד התינוק הראשון בעולם לגבר שנפטר שנתיים קודם הולדתו

נובמבר 2013 – שינוי בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, הורי אדם שנפטר יוכלו לבקש להמשיך את מורשתו תוך שימוש בזרע או ביצית ממנו, גם לאחר פטירתו.

נשים ומשפחות צרו קשר לקביעת פגישה,  התקשרו לטלפון מס 03-5660504 (א'-ה' 09:00-18:00)

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

המלצת היועץ המשפטי לממשלה, לאפשר צוואה ביולוגית. ישראל היום 4.11.13

המלצת היועץ המשפטי לממשלה, לאפשר צוואה ביולוגית. ישראל היום 4.11.13

פורסם בקטגוריות: מידע כללי, עדכונים וחדשות, צוואה ביולוגיתתגיות: , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין