מה חשוב לדעת לפני שחותמים על הסכם ממון?

לפרק את החבילה בלי לאבד את הרכוש:  מה חשוב לדעת לפני שחותמים על הסכם ממון? זוג מאושר עם תעודת זוגיות של משפחה חדשה

מאת יסמין גואטה – THEMARKER ©

העלייה בשיעור הגירושים והעובדה שיותר ויותר זוגות בוחרים כיום לחיות יחד בלי להתחתן, מקנות חשיבות רבה להסכמי ממון המסדירים את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. עו"ד אירית רוזנבלום: "אם אין הסכם כתוב, אדם יכול להפסיד את רכושו לבן הזוג מבלי שהתכוון".

במשך שש שנים היו נועה וירון בני זוג שניהלו משק בית משותף, אף שהחליטו לא להינשא ברבנות. נועה למדה רפואה באוניברסיטת תל אביב ועבדה כמלצרית  כדי לממן את התואר. ירון הקים עסק והצליח לרכוש בכסף שהרוויח דירה, שבה התגוררו השניים. לפני כשנה החליטה נועה כי היא רוצה לפרק את החבילה.
בתקופת ההסתגלות הקשה, גילה ירון להפתעתו כי היא דורשת לקבל גם מחצית מזכויותיו על הבית. בישראל חיים כיום 250 אלף בני אדם המנהלים משק בית משותף ללא נישואים.  "העובדה שלא התחתנו ברבנות לא פוטרת את בני הזוג מאחריות כלכלית זה כלפי זה. במקרה של פרידה, כשאחד מבני הזוג תובע נכסים מהצד השני, חל עליהם החוק שחל גם על זוגות נשואים שמתגרשים", אומרים בארגון משפחה חדשה.
"אם אין הסכם ממון כתוב, אדם יכול להפסיד את רכושו לבן הזוג מבלי שהתכוון", מסבירה עו"ד אירית רוזנבלום, מומחית לזכויות המשפחה האזרחית ודיני פריון, מייסדת ומנכ"לית משפחה חדשה. לדבריה, "זה קורה בדרך כלל לאנשים צעירים שמכניסים את בן הזוג שלהם הביתה, ולא מודעים לכך שכאשר הם בונים משק בית משותף וחיים כידועים בציבור, זה מקנה זכויות לבן הזוג, על פי הלכת השיתוף. זוג צעיר יכול להתגורר במשך תקופה בדירה של אחד מהם, ובעת פרידה יכול בן הזוג השני לדרוש חלק מהזכויות. לבן הזוג המארח יהיה קשה להראות שהוא לא התכוון לכך. אלה מקרים שכיחים, שאנו נתקלים בהם פעמים רבות. כדי שדברים כאלה לא יתרחשו, יש חשיבות גדולה להסכם ממון כתוב שמסדיר זאת".

רוזנבלום מוסיפה כי לצערה, הסכמי ממון נתפשו עד לאחרונה כאבן נגף במערכת היחסים, שחייבים לעבור מעליה במקרה של גירושים. "כשמוכרים הסדר כל כך חשוב באופן כל כך שלילי, שמדבר על פירוק הזוגיות, אז כמובן שזה לא אטרקטיבי. צריך לשנות את הגישה. כפי שמוכרי ביטוח החיים הצליחו לגרום לנו לרכוש אותם – הרי בסופו של דבר מדובר בביטוחי מתים, אבל אף אחד לא אומר את זה; זו אמנות המכירה.

"במשפחה חדשה יש  עורכי דין, שתפקידם בין היתר לערוך הסכמי ממון. באופן טבעי, אנשים שמגיעים לארגון כבר עשו את רוב הדרך, מאחר שהבינו איך הם רוצים לארגן את הזוגיות שלהם – לכן הרבה יותר קל להסביר להם למה צריך לעשות הסכם רכוש".

ואולם, הסכם ממון חשוב גם למי שמתחתן כדת וכדין, באמצעות הרבנות. שיעורי הגירושים ממשיכים לעלות: לפי נתוני בתי הדין הרבניים, ב–2012 התגרשו כמעט 11 אלף זוגות – עלייה של 5% לעומת השנה החולפת. הליכי הגירושים מלווים לעתים קרובות במאבקים לא נעימים סביב גידול הילדים והשליטה ברכוש המשותף. לכן, הסכם ממון לפני הנישואים יכול להקל על התהליך.

לקביעת פגישה  צרו איתנו קשר בטלפון 03-5660504 (א'-ה' 09:00-18:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

גרף מגמת הגירושין בישראל

גרף מגמת הגירושין בישראל

"בשנים האחרונות מסתמנת עלייה ממשית במספר הזוגות הנישאים לראשונה שעורכים הסכמי ממון לפני הנישואים", אומר עו"ד בני דון־יחייא, מומחה לדיני משפחה, ירושה ועיזבונות. "כל זוג הנישא כיום יודע כי סיכוייו לצלוח את המוסד הזה בעייתיים. אנשים מעוניינים להבטיח את מה שצפוי לקרות, במיוחד מההיבט הכלכלי. כאשר צד אחד מביא אתו לנישואים יותר כסף מהשני – הוא לא רוצה לצאת פראייר".

סיבה נוספת לפופולריות של ההסכמים היא העלייה בגיל הנישואים. "היום אנשים מתחתנים בגיל מבוגר יותר, כבר יש להם קריירה והם צברו רכוש", מסביר דון־יחייא. במרבית המקרים, הוא מוסיף, הגברים הם אלה שדורשים הסכם ממון. "הם משערים שירוויחו יותר מהנשים, ולכן עומדים על כך שאם יתגרשו – מה שצברו לא יתחלק שווה בשווה בין הצדדים. אבל לא רק גברים עשויים לדרוש חתימה על הסכם ממון. לעתים גם נשים בעלות מקצוע רווחי או עסק פרטי דורשות הסכם".

ועם זאת, לא כל זוג צריך לרוץ ולעשות הסכם ממון. "זוג שמתחיל מאפס, בלי שאחד מהם מביא לחיי הנישואים דירה – אינו זקוק להסכם", אומר דון־יחייא, אך מבהיר כי קיימים מקרים שבהם גם לזוגות צעירים כדאי לחתום על הסכום ממון – כאשר הם מעוניינים למנוע מראש מצב שבו אחד מהם יסרב להתגרש. "ניתן לכלול בהסכם קביעה כי אם אחד מבני הזוג יסרב לשתף פעולה עם הליכי הגירושים, הוא יצטרך לשלם פיצוי לצד השני על כל חודש שבו לא ניתן גט", הוא אומר. "זה מעין קנס, והסיבה לכך היא שעל פי הדין הדתי אי אפשר לכפות גירושים על הצד הסרבן, והבעל צריך לתת את הגט מרצונו המלא. זה כוח שיש לגבר. אשה מסורבת גט תקועה בחיי נישואין, לא יכולה להתחתן בשנית ולא פעם נמצאת במצב שבו הזמן משחק לרעתה. הבעל יכול להשתמש בכוח הזה לסחטנות, ולכן לעתים אני ממליץ לערוך הסכם ממון רק בשביל זה".

רות דיין־וולפנר, עורכת דין לענייני גירושים, מוסיפה כי "אם אחד מבני הזוג צפוי לקבל ירושה או מתנה במהלך הנישואים, הסכם הממון יכול למנוע מאבק משפטי במקרה של גירושים או פרידה, וזו תמיד תוצאה רצויה".

לעומת זוגות הנישאים בפעם הראשונה, הרי שרוב הזוגות הפותחים בסיבוב שני מבקשים לערוך הסכם ממון – בעיקר כדי להבטיח את זכויות ילדיהם מהנישואים הראשונים. "הצדדים בנישואים שניים מפוכחים יותר, ודיבורים על כסף והסכם לא יפגעו ביחסיהם", אומר דון־יחייא. גם זוגות שכבר נשואים יכולים לנסח הסכם ממון.

לא להיכנע ללחצים

ההחלטה על הסכם ממון צריכה להיות משותפת לשני הצדדים. יש לא מעט סיפורים על בן זוג שכפה הסכם ממון בעייתי על הצד השני, והשאיר אותו במצב כלכלי עגום.

דון־יחייא מספר על אשה נשואה שהגיעה למשרדו והציגה בפניו הסכם ממון שעליו חתמה שמונה שנים קודם לכן. על פי ההסכם הזה, במקרה של גירושים היא יוצאת בלא כלום. דון־יחייא ניסה להבין מהלקוחה כיצד הסכימה לחתום עליו, והתשובה לא הפתיעה אותו: "היא סיפרה שעשרה ימים לפני החתונה, בעלה אמר לה שאבא שלו לוחץ עליו שלא להתחתן בלי הסכם ממון. היא קראה את ההסכם וחשכו עיניה, אבל לא היתה לה ברירה. החתונה היתה קרובה. היא נשכה את השפתיים והסכימה לחתום עליו".

גם כאשר בני הזוג התייצבו בפני שופט כדי לאשר את הסכם הממון, נאלצה האשה לומר כי הוא חותמת עליו מרצונה – והפסידה כל סיכוי לצאת מהנישואים הכושלים עם חלק ברכוש המשותף.

"זו תופעה שאני נתקל בה יותר ויותר מצד בעלים, וגם מצד נשים", אומר דון־יחייא. "בעל שרוצה להחתים את אשתו על הסכם מקפח יודע שאם יגיע אליה עם הדרישה הזו הרבה לפני החתונה היא לא תסכים, אז הוא מושך עד הרגע האחרון, עד נקודת האל־חזור. בשל המבוכה הכרוכה בעניין, בלא מעט מקרים בני זוג מוכנים לחתום על כל הסכם ממון שמוצג בפניהם ולא מקיימים משא ומתן בעניין או מתייעצים עם עורך דין – ורק ביום פקודה, כאשר הוא נשלף, הם מבינים את גודל הטעות".

על מקרה דומה שבו אשה ניצלה את חולשתו של בעלה כדי לחתום על הסכם מקפח מספרת עו"ד מתת פלסנר, מומחית בדיני משפחה וגישור. "הגיע אלי גבר כבן 70 שחתם על הסכם ממון קצר, שבו הוא העביר את כל הרכוש שצבר במשך 45 שנות עבודה לאשתו", היא אומרת. "באותו מקרה שיכנעה האשה, בשנות ה–60 המאוחרות לחייה, את הבעל, שלא היה מיוצג באותה עת, להתלוות אליה לעורכת דינה כדי שהיא תנסח את ההסכם. הבעל, שביקש לשמור על שלום בית ורצה שקט, חתם על ההסכם שהכינה עורכת הדין של האשה. הוא הניח שהיא מייצגת אף אותו ותדאג אף לאינטרסים שלו. אולם, בסופו של דבר התברר כי מדובר היה בהסכם מקפח, לא סביר, שיש לבטלו".

פלסנר מספרת שהגישה לבית המשפט לענייני משפחה תביעה לביטול ההסכם, וכעת היא ממתינה לפסק הדין.

כך תערכו הסכם ממון בלי ליפול בפח

בחרו בעורך דין מתחום המעמד האישי המוסכם על שני הצדדים. "אם בני הזוג מגיעים מבלי שלאחד מהם יש אינטרס מסוים, רצוי להתחיל עם עורך דין מוסכם אחד שסומכים עליו", מסביר עו"ד בני דון־יחייא. "במקרים מסובכים, לעומת זאת, חיוני שכל אחד מבני הזוג יהיה מיוצג". לדברי עו"ד מתת פלסנר, במקרה שאחד הצדדים מגיע ממשפחה אמידה והוא הצד המעוניין בעריכת הסכם הממון, כדאי גם לצד השני להיוועץ בעורך דין.

הסכום שתשלמו תלוי בזמן שיידרש לניהול המשא ומתן ולעריכת הסכם. לזוג צעיר ללא רכוש רב, המחיר ומתן ולעריכת ההסכם. שקל. במקרים של פרק ב', כאשר יש ילדים ורכוש המחיר יסתכם ב-5,000 שקל. במקרים של פרק ב', כאשר יש ילדים ורכוש רב, יידרש זמן רב יותר לניהול המשא ומתן, והמחיר יכול לנסוק עד 30-50 אלף שקל. במקרים שיש התנגדויות, עדיף לעבוד על פי שעות בשל חוסר הוודאות באשר לזמן שיידרש. מחיר שעת עבודה של עורך דין הוא 500-1,500 שקל. משפחה חדשה ונעמת מציעים מומחים משפטיים שמכינים הסכמי ממון במחירים מסובסדים.

לא מומלץ להשתמש בהסכמי ממון סטנדרטיים שאפשר למצוא ברשת. "היו לא מעט מקרים שאנשים ניסו לחסוך ועשו הסכם לא טוב", אומר דון־יחייא, ופלסנר מוסיפה כי "הסכמים באינטרנט בנויים בתבנית שאינה מתאימה לכל אחד. הסכם ממון הוא דבר אישי מאוד, שאמור להתאים לכל אחד מבני הזוג ולשניהם יחד. ההסכמים שמוצאים באינטרנט מנסים לקלוע לצרכים של כולם, אך במקרים רבים דווקא מפספסים כי הם לא רואים כל אדם ואדם ואינם מתייחסים לסוגיות ספציפיות".

דוגמא להסכם ממון בסיסי הסכם ממון תבנית למשפחה חדשה – הנוסח המוצע אינו מהווה תחליף משפטי.

את הסכם הממון יש להעלות על הכתב, ולאחר החתימה יש לאשר אותו בפני גורם מוסמך. אם אתם עומדים לקראת נישואים, ניתן לאשר את ההסכם בפני נוטריון או בפני רשם הנישואים במועצה הדתית, בנוסף לאפשרות לאשר אותו בבית המשפט או בבית הדין הרבני. אישור הסכם ממון בבית המשפט כרוך באגרה בסך 547 שקל. אישור נוטוריון יעלה 1,000-2,000 שקל. לדברי עו"ד רות דיין־וולפנר, ללא אישור ההסכם בנוכחות שני הצדדים, לא ניתן יהיה לאכוף אותו בעת הצורך. זוג לא נשוי שחי ביחד יכול לעשות הסכם ממון, אבל לא צריך לאשר אותו.

חשוב שההסכם יהיה בהיר ומפורט ויקבע את מועד הקרע. כלומר, מהו המועד המדויק שבו יש לבדוק את ערך הנכסים כדי לחלק אותם בין בני הזוג. "שאלת המועד מהווה מחלוקת בתיקי גירושים רבים ועדיף להסכים עליו מראש. הדרך לעשות זאת היא לקבוע, למשל, שאם אחד מבני הזוג מודיע בכתב לשני שהוא רוצה להתגרש, הרי שמועד זה ייחשב כמועד הקרע", מדגישה דיין־וולפנר.

חשוב להגדיר במדויק את הנכסים. אם יש דירה שההסכם מתייחס אליה, יש לציין לא רק את הכתובת שלה אלא גם את פרטי הגוש והחלקה. אם יש מכונית, יש לציין מספר רישוי, וכך גם בכל הנוגע לחשבון בנק, קרן השתלמות וכדומה.

כדאי לקבוע בהסכם כלל שלפיו יוחלט אילו נכסים המטרה היא בעיקר לכסות יהיו משותפים ואילו יהיו פרטיים. את הנכסים שבני הזוג עדיין לא קיבלו במועד כתיבת ההסכם ואינם יכולים להגדיר במדויק. "ניתן לעשות זאת על ידי קביעת מועד, למשל, שכל נכס שנרכש אחרי מועד הנישואים ולפני מועד הקרע יהיה משותף; או על ידי פירוט של סוגי נכסים – כסף שיוכנס לחשבון המשותף יהיה משותף וכסף שלא יוכנס אליו יהיה פרטי; או להבחין בין רכוש לפירות שלו – דירה שנקנית מכספים שמורישים ההורים היא פרטית, אבל שכר הדירה שמקבלים ממנה יהיה משותף", אומרת דיין־וולפנר.

הסכם ממון חיים משותפים נקודות למחשבה

THE MARKER 30.7.13

פורסם בקטגוריות: הסכם ממון והסכמי זוגיות, חוק יחסי ממון, ידועים בציבור, יעוץ וסיוע משפטי, עדכונים וחדשות, עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין