הצעת חוק ידועים בציבור : הצהרה, רישום והכרה / מאת נעמה סיקולר

עפ"י הצעת החוק של "משפחה חדשה" אותה מקדם ח"כ ביילין יוגדרו בחוק ידועים בציבור לפי קריטריונים מסוימים. הללו יצהירו על כך ויירשמו במרשם רשמי חדש שאותו יכבדו הרשויות השונות. הביטול יירשם אף הוא במרשם הרשמי

עו"ד אירית רוזנבלום עומדת בראש ארגון משפחה חדשה שיזם לאחרונה הצעת חוק 'ידועים בציבור'. לדבריה, נישואים אזרחיים דומים מדי לנישואים רגילים ולא נותנים מענה מכיוון שהם מחייבים בעל מקרה גירושים דתיים מחמת הספק.

את הצעת החוק מקדם ח"כ יוסי ביילין. הצעת החוק מנסה לתת מענה בעניין הזה ולהקים מנגנון שיאפשר כניסה ויציאה ממעמד של ידועים בציבור לפי החלטת בני הזוג והחלטתם בלבד. כך לפי הצעת החוק יוגדרו 'ידועים בציבור' כשני בני זוג המנהלים משק בית משותף, חולקים קורת גג משותפת, והצהירו על כך במסגרת הסכם שביניהם.

בני זוג אשר מעוניינים בכך, יצהירו כי הם ידועים בציבור, ובידם תהיה הבחירה אם לאשר את הצהרתם בפני בית משפט לענייני משפחה, בית הדין הדתי (שלו סמכות השיפוט בענייני נישואין לפי דתם), או לאמת את ההצהרה בפני נוטוריון. לאחר אישור או אימות ההצהרה, יירשמו בני הזוג במרשם רשמי של ידועים בציבור אשר יוקם לצורך זה.

בני זוג אשר ירשמו במרשם, יוכרו כידועים בציבור על ידי כל רשות מרשויות השלטון. על כל רשות תחול החובה לכבד את הזכויות המוענקות לידועים בציבור. במידה ובני הזוג ירצו לבטל את הצהרתם כידועים בציבור, יוכלו לעשות כן באותו אופן בו היא אושרה או אומתה. הביטול יירשם אף הוא במרשם הרשמי.

"הצעת החוק מדברת על דבר מהפכני בעיני", אומר ביילין. "במקום שנכיר בידועים בציבור כמצב קיים לאחר תקופה מסוימת שהזוגיות מתקיימת דה פקטו, באה הצעת החוק ומכריזה על ידועים בציבור מראש, מלכתחילה. בני זוג ילכו לרשם הידועים בציבור שיוקם, יעשו בינם לבין עצמם הסכם רכוש והסכם פרידה ויחיו את חייהם כמו בני זוג נשואים לכל גבר ועניין ללא בעיה של ממזרות, ללא בעיה עם בני זוג 'אמיתיים' ומבלי שיהיה אח גדול שבפרידתם ינסה להביא לשלום בית נגד רצונם או למשוך זמן".

עם זאת ביילין מטיל ספק לגבי הסיכוי שהכנסת תכיר בנישואים אזרחיים. "אף קואליציה לא תאפשר לחוק כזה לעבור בגלל הממסד הדתי. אבל דווקא במקום של ידועים בציבור אני יותר ויותר משתכנע שהסדר כזה יכול להיות תחליף מעניין שייתן גם פתרון לבעייה הממשית של פרידה. הדתיים נתנו עד היום הסכמתם בשתיקה למוסד הידועים בציבור ואולי יסכימו ללכת צעד אחד קדימה ולתת לו לצאת גם לדרך מסודרת".

פורסם בקטגוריות: הצעות חוק, חקיקה ובג"ץ, מאמרים, עדכונים וחדשות, עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , , , , , , , , 1 תגובה

תגובה אחת

  1. יעקב יעקב
    Posted 4 במרץ 2018 at 20:58 | Permalink

    כמה פשוט.
    כמה חכם.
    כמה הוגן.
    שאפו

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין