הסכמי הורות, הסכמי הוֹרָנוּת ושותפות הורית – הורות חדשה

מי אתה הוֹרָן – יצירה לשונית או משפטית.

מאת :עו"ד אירית רוזנבלום

בישראל חיים 280,000 ילדים שיש להם בפועל יותר מאשר 406520501001791408399noהורה אחד, או זוג הורים, הכוונה לאותם ילדים שיש בחייהם "אם חורגת" "אב חורג" אם שהיא בת זוג או אב שהוא בן זוג של הורה, כבר הסתבכתם ? 

ובכן מדובר במשפחות מורכבות, משפחות חדשות הנוצרות אחרי גירושין או משפחות של בני זוג מאותו המין, בהן יש בני זוג ובני זוג לשעבר של ההורים הביולוגים. כמו למשל ילדים שהוריהם התגרשו ומגדל אותם הורה נוסף המתגורר איתם במשפחתם החדשה, ילדים שהוריהם המגדלים הם בני זוג מאותו מין אבל יש להם גם הורה ביולוגי. עד היום איש לא יודע, כיצד לכנות את ההורה הנוסף וכיצד לתגמל אותו על חלקו הפעיל בגידול הילד או הילדים.

במשך שנים היו נערכים בין הורים ביולוגים וה"הורים השקופים", הסכמים מתחת לשולחן, ההורים השקופים הם ההורים שמגדלים בפועל את הילדים מתחת לרדאר יחד עם אחד מההורים הביולוגיים תוך שהם נוטלים חלק פעיל ביותר בחיי היום יום של הילדים. אולם השיטה המשפטית והמחוקק אינם מכירים בהם כהורים לכל דבר.

לפני כשנה הוזמנתי ליטול חלק פעיל בישיבותיה של ה'אקדמיה ללשון עברית' במסגרת ועדה שכוננה האקדמיה, כדי לדון במינוחים החדשים הנוצרים תוך כדי המולת החיים בקרב המשפחות החדשות. מעמדו של ה"הורה הנוסף" או "ההורה השקוף" עלה על הפרק, הצעתי לכנות אותו בשם "הוֹרָן"  בכוונתי היה לכוון את האור לאותם הורים, שמוצאים את עצמם מחוץ למסגרת ואינם זוכים להכרה והגנה שמגיעה להם. האקדמיה ללשון קיבלה את הצעתי והמונח הורן, הצטרף למונחי הלשון המשפחתיים החדשים.

הורנות, מונח לשוני וגם חוקי

חשוב לציין כי הורנות איננה רק מונח לשוני, יש לה חשיבות רבה בגישה וביחס שאנחנו נוקטים כלפי ההורן, כך למשל בתפקידו החדש יוכל ההורן ללוות את הילד לטיול השנתי, לחתום על אישורים עבורו לגן או לבית הספר ולאסוף אותו מבית הספר כשהוא זקוק לו. בעקבות אישור המונח, הצעתי למחוקק לעגן את מעמד ההורן גם בחוק (ראה חוק ההורן של קטין ).

לפרטים נוספים צרו קשר 

למידע נוסף השאירו פרטים

טובת הילד כשההורים נפרדים/מתגרשים

ישנם מצבים גם פחות נעימים, שבהם חשובה אף יותר השמירה על זכויות ההורן, למשל, כאשר פורץ סכסוך בינו לבין בן זוגו שהוא ההורה של הילד שעמו הוא חי והם נפרדים הילד עלול להפוך לקורבן בעל כורחו ולעיתים, בגלל העובדה שלהורן אין מעמד רשמי, הוא עלול להתנתק מהילד בבת אחת, כי יש לילד בכל זאת שני הורים ביולוגים רשומים והוא בסך הכל ספיח שהצטרף בדרך, הוא איננו בעל זכויות כלשהן כלפי הילד, אף שכאמור שנים גידל אותו, התאהב בו, חינך אותו וחש כהורה שלו.

בתי המשפט דנים לעיתים קרובות בסכסוכים כאלו בהם הם בוחנים היטב את ההשלכות שיש לפרידת ההורן מהילד, אך הם עושים זאת רק משום טובת הילד ומטעמי רגש ומצפון כלפיו, כי החוק אינו מכיר ואינו מחייב מתן זכויות כלשהן להורן.

הסכמי שותפות הורית והסכמי הורנות

ארגון משפחה חדשה, צבר ידע רחב בהסכמי הורנות, בין הורים המגדלים ילד במשותף, כגון הורים בפרק ב', בני זוג מאותו המין בהם רק אחד ההורים הוא הורה ביולוגי. מעמד ההורן חובותיו וזכויותיו הסכם בו מעורבים קטינים חייב לקבל  אישור של בית המשפט כהסכם הורנות.

זכויות וגם חובות

בצד זכויות ההורן מתעוררות גם שאלות לגבי חובותיו, למשל החובה לזון את ילדי בן זוגו, להקפיד להגן ולשמור עליו כהורה אחראי. לאחרונה עלתה השאלה הזו בבית המשפט העליון בעקבות מחלוקת בין בני זוג שחיו מספר שנים כידועים בציבור ולבסוף נפרדו, במהלך הקשר הזוגי שלהם אימצה האישה שתי קטינות בחו"ל, הגבר על אף שגידל אותן כאב לא אימץ אותן מבחינה משפטית אלא היה במעמד של הורן בלבד. הגבר טיפל בהן כאביהן לכל דבר עד שנפרד מאימן בת הזוג שלו. לאחר הפרידה, פנתה האם לבית המשפט בבקשה לחייב אותו בתשלום מזונות הקטינות, היא טענה שהיה ביניהם שיתוף פעולה בקשר לאימוץ הבנות וגידולן ואף חוזה שנחתם ביניהם.  בסופו של דבר קבע בית המשפט העליון שיש לחייב את האב ההורן בתשלום המזונות על אף שאינו אב ביולוגי. עובדות אלו מלמדות אותנו שהמחוקק לא נותן מענה לכך ומשאיר את הדיון המשפטי בנושא פתוח ונתון לשיקול דעתו של בית משפט.

הגישה שלפיה, ממתין המחוקק שנים רבות לפסיקות בתי המשפט, לא רק שאיננה ראויה, אלא שהיא פוגעת בזכויות האדם ובכבודו ובעיקר יוצרת אינספור דיונים משפטיים בנושאים שאמורים היו להיות מובנים מאליהם. זאת הסיבה, שיזמתי את הצעת החוק הקובעת מיהו הורן ומבססת ומטמיעה את מעמדו המשפטי. ברגע שתתקבל הצעת החוק תהפוך היצירה הלשונית לעובדה משפטית ותוכל לשקף את המציאות ההולכת ומתהווה בחברה הישראלית ובעולם כולו.

מידע נוסף (לחצו)

המדריך לזכויות ההורה (לחצו

  * הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית משפחה חדשה מומחית בדיני משפחה וטכנולוגיות הפריון 

לפרטים צרו קשר בטלפון 03-5660504 בימים א'-ה' ובשעות 09:00-17:00

למידע נוסף השאירו פרטים

פורסם בקטגוריות: הורות - מידע ומאמרים, הסכם ממון והסכמי זוגיות, הצעות חוק, חקיקה ובג"ץ, זוגיות גאה, מאמרים, פוסטים לעמוד הביתתגיות: , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין