נישואים אזרחיים בחו"ל כבר לא מה שהיה

מספרם של הישראלים הנישאים ב "נישואי חוזה" על פי ארגון משפחה חדשה או בטקס אלטרנטיבי שאינו מוכר על ידי המדינה, עולה מידי שנה.

בשנות התשעים בעיקר "נישואי קפריסין", היו כתובת לרבבות ישראלים שלא רצו או לא יכלו להינשא בישראל, והפכו בהתאם למוסד טעון פוליטית, נמצאים בנסיגה מתונה אך עקבית. בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בשנת 2008 נרשמו במשרד הפנים 5,028 בני זוג כנשואים. בני הזוג הללו ערכו את נישואיהם מעבר לים, ובכלל זה בקפריסין. בהשוואת נתוני הנישואין משנת 2007 מסתמנת ירידה של 11% במספר הנישאים (5,705 זוגות שדיווחו בישראל על נישואיהם בחו"ל), ולעומת שנת 2004 (6,987 זוגות), מדובר בצניחה של ממש – 28% פחות.

למה זה קורה? בדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אין הסבר, אבל ניתן להעריך כי הדבר קשור לאלטרנטיבות שנוספו בשנים האחרונות להסדרת יחסים זוגיים בישראל במסגרת אזרחית על פי חוק, ולעובדה כי זוגות רבים בוחרים שלא להסדיר כלל את יחסיהם, גם כאשר הם מביאים ילדים לעולם. על הרקע הזה צריך רק לציין כי בישראל עדיין מעדיף הרוב להינשא במסגרת הרבנות: יותר מ-50 אלף זוגות בשנה בוחרים לעשות זאת ברבנות.

הלמ"ס הוציאה באחרונה דו"ח על נישואים בחו"ל, במקרים שבהם לפחות אחד מבני הזוג הוא בעל מעמד אזרחי בישראל. הנתונים, לשנים 2009-2000, מתבססים על דיווחים שמסרו בני הזוג במסגרת עדכון מצבם המשפחתי במרשם האוכלוסין, וקיימים קרוב לוודאי מקרים שלא דווחו.

רוב הישראלים הנישאים בנישואים אזרחיים בחו"ל הם יהודים. זאת, משום שבישראל יהודים יכולים להינשא רק דרך הרבנות – יש ישראלים שנאלצים לעלות על מטוס כדי להתחתן, למשל כאשר מדובר בבני זוג שאינם יהודים על פי ההלכה, ובכלל זה עולים המוגדרים חסרי דת, או כאשר מדובר בכהן וגרושה. קבוצה שנייה עושה זאת מתוך בחירה ומשיקולים אידיאולוגיים ואישיים, למשל לא לשתף את הממסד הרבני.

הלמ"ס מציג גם שינויים ביעדים שבהם בוחרים הישראלים לטוס להינשא. כך למשל; צ'כיה וסלובקיה הפכו לאחרונה ליעד נחשק בו נרשמים לנישואין אזרחיים. בשנת 2008 התחתנו בהן 1,324 ישראלים, קצת פחות מקפריסין (1,361). בחבר מדינות בריה"מ לשעבר, התחתנו 790 זוגות ישראליים.

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון "משפחה חדשה", משוכנעת כי השינוי נעוץ במי שיש לו זכות להתחתן בישראל, אך נמנע מכך מתוך בחירה.

עו"ד רוזנבלום מסבירה שרבים בוחרים להסדיר את יחסיהם הזוגיים באמצעות הסכמים אזרחיים מחייבים, בלי טקס נישואים, ומגלה כי כ-4,000 בני זוג ערכו בשנה האחרונה חוזים לחיים משותפים, הסכמי ממון והסכמי זוגיות, שיש להם תוקף חוקי, וזאת מבלי להירשם במרשם האוכלוסין במשרד הפנים. לדברי עו"ד רוזנבלום, בשנים האחרונות מגיע לשיאו תהליך אותו היא מכנה "הפרטת הנישואין", הביטוי לתהליך זה נראה בשינויי חקיקה מסיבית, בעיקר במערב אירופה, להכרה בזוגות כידועים בציבור או "שותפים ביתיים". לדבריה, גם בישראל נוספו למעלה מ-20 חוקים המכירים במעמדם של בני זוג כ"ידועים בציבור". "היום אני מציעה את הפתרון האולטימטיבי – נישואי חוזה, או 'תעודת זוגיות'", אמרה. "זוהי הצהרה של בני זוג על כך שהם מנהלים יחד משק בית. הם לוקחים את האחריות על עצמם, וברגע שהם הצהירו הם זכאים לקבל מעמד בביטוח לאומי, בבנק, לצורכי קבלת משכנתה ואף הכרה של מחלקת החניה בעיריית תל אביב".

כתבה שפורסמה בנושא ע"י יאיר אטינגר בעיתון הארץ, בתאריך 30.8.11, ניתן לצפות בכתבה כאן.

ירידה במספר הנישאים נישואים אזרחיים בחו"ל

ירידה במספר הנישאים נישואים אזרחיים בחו"ל / יאיר אטינגר, הארץ 30.8.11

פורסם בקטגוריות: מאמרים, עדכונים וחדשות, עיתונות ותקשורתתגיות: , , 2 תגובות

תגובה אחת

  1. דני כהן דני כהן
    Posted 13 באוקטובר 2011 at 6:29 | Permalink

    אהבתי

קישור חוזר אחד

  1. […] אירית רוזנבלום מארגון 'משפחה חדשה', שיעור החתונות האלטרנטיביות בישראל עולה מדי שנה. […]

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין