האם הדתיים יובילו את מהפכת ההתנתקות מהרבנות?

עוד באוקטובר 2011 למדנו על המהפכה השקטה בתחום הנישואים הדתיים, בה זוגות אורתודוקסיים פונים להתחתן באופן הלכתי שלא דרך הרבנות הראשית, אלא באמצעות בתי דין פרטיים. (לכתבה באתר "הארץ")

הרבנות כיום היא הגוף העיקרי השולט בכל תחום הנישואים והגירושין בישראל, כל עוד אתם יהודים כמובן. אך שם לא מסתיימת מוטת השליטה הנרחבת של הרבנות, והיא נכנסת לנו לא רק לחדר המיטות ולזוגיות, אלא גם אל הצלחת.

תחום הכשרות מגלגל על פי הערכות שונות בעיתונות כמיליארד שקלים בשנה, עסק רציני שבו עד היום כל הלקוחות הם שבויים. כעת, מצטרפת אל מהפכת ההתנתקות מהרבנות קבוצה של בעלי עסקים ירושלמים מתחום המזון, אשר החליטו לוותר על תעודת הכשרות הרשמית של הרבנות, לא עניין של מה בכך כאשר קהל הלקוחות העיקרי שלהם גם הוא דתי ושומר כשרות.

אותם עסקים, כפי שמצוין בכתבה בעיתון "הארץ", דווקא כן בונים על קהל שומר כשרות שימשיך להגיע. אותו קהל פשוט צריך ללמוד שלא להסתמך על תעודת הכשרות הנקנית ברבנות בכסף וכפופה לחסדי משגיחי הכשרות, אלא "להסתפק" בהבטחה של בעל העסק על שמירת כשרות קפדנית.

ארגון משפחה חדשה תומך בלהפוך את החיים לפשוטים יותר. באנגלית זה נקרא what you see is what you get, וזה בדיוק מה שקורה בתחום הכשרות בירושלים. אם יש כללי כשרות, יש בעל עסק שמתחייב להקפיד עליהם ויש צוות מטבח שעונה להנחיות המקצועיות – הרי שהמטבח והאוכל יהיו כשרים לכל דבר ועניין. אולי לא בעיני הרבנות, כי בתהליך ללא תתבצע רכישה של תעודת כשרות, אבל כנראה שכן בעיני ההוא (או ההיא) במרומים, שהרבנות מתיימרת לייצג  טוב כל כך במדינת ישראל.

ישנו קהל שלם שכבר הבין כי הרבנות מונעת בעיקר מאינטרסים של שליטה, קהל שבוי וכמובן- כסף. אותו קהל החליט וביצע הלכה למעשה התנתקות משליטת הרבנות. מרתקת העובדה שדווקא הקהל שמוביל את המהלך הוא בדרך כלל דתי ועוד אורתודוקסי.

נוצר מצב פרדוקסלי שבו דווקא אלו הדתיים ביותר הולכים לדרך עצמאית בניהול ערכי הדת של עצמם. ובעצם בפרדוקס יש הגיון-  האורתודוקסים מתעמקים בערכי הדת כנראה יותר מכולם, והבינו עם הזמן שכנראה עדיף להקפיד על ערכים יותר מעל תשלומים למשגיחים מטעם הרבנות. מי נשאר מאחור? המאסה העיקרית של לקוחות הרבנות, דתיים מסורתיים ובעיקר – הציבור החילוני.

הקהל החילוני הופך עם הזמן למפרנס העיקרי של הרבנות, בעיקר מתוך בורות וחשש שמא יהדות המשפחה או הילדים תיפגע חלילה. אז חילונים יקרים, למדו נא מהדתיים האמיתיים והבינו שאין צורך לרוץ אל הרבנות- ניתן לנהל את חייכם באופן פרטי ועצמאי.

ארגון משפחה חדשה מוביל את מהפכת הפתרון האזרחי לנישואים בישראל, תעודת הזוגיות, בדיוק על אותם עקרונות. למידע נוסף.

 

פורסם בקטגוריות: עדכונים וחדשותתגיות: 2 תגובות

2 תגובות

  1. Jack Jack
    Posted 13 ביולי 2012 at 1:52 | Permalink

    לדעתי עליכם להתייעץ עם אנשים חילוניים ומסורתיים בארץ שעורכים טקסים אלטרנטיביים כמוני (ויש כאלה), ולהכניס בתפריטי האתר "טקסי מחזור חיים" (אולי בתפריט "הורות") . משפחה חדשה היא לא רק כזו במקומות ה"בעייתיים" שהדת האורתודוקסית עושה בהם בעיות…קרי נישואין, גרושין, תרומת זרע ולא יודע מה עוד! משפחה חדשה גם לומדת ומלמדת דרכים יצירתיות וחדשות לחגוג את החיים, את מחזור החיים, ומצידי שינהיגו "Sweet 16" אם טוב להם:
    אני רק יכול לתרום מהכיוון שממנו אני מגיע, ארגנתי ולימדתי משפחות בנושא בר / בת מצוות לכל צירוף אפשרי של משפחות עם יצירתיות, עם טיול או פרוייקט משצעותי לבוגר ולבוגרת ולבני משפחותיהם, גםאם חלקם לא היו יהודים.
    http://www.batbarmitzvah.com
    וכן טקסי נישואין לא אורתודוקסיים

  2. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 15 ביולי 2012 at 15:27 | Permalink

    שלום,

    אנחנו בקשר עם לא מעט עורכי טקסים אלטרנטיביים, ומסכימים שמשפחה חדשה אינו כזו רק במקומות הבעייתיים. למרות שהארגון קם על מנת לעזור לאנשים לחיות למרות קשיים שהמערכת מערימה, עם השנים מגיעים אלינו יותר ויותר זוגות ומשפחות שלא נתקלים בשום בעיה מערכתית, אלא פשוט בוחרים בדרך משלהם ומחפשים מערכת שאינה שיפוטית. אפשר אפילו להגיד שרוב הקהל שלנו שמגיע להנפיק תעודות זוגיות הוא כזה. התקשורת פשוט אוהבת את המקרים ה"בעייתיים"

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין