צוואה הדדית, פתרון המחזיר אותנו להעדיף צוואה אישית ועוד כמה מילים על תעודת נצח™

בני זוג רבים הדואגים לעתיד רכושם והבטחת הרצון שלהם אחרי מותם,  עורכים צוואהלעתים הם עושים זאת כל אחד בנפרד בצוואה אישית ולעתים יחד, בהחלטה משותפת יוצרים מסמך אחד  שבו הם כותבים את רצונם המשותף במסגרת "צוואה הדדית".

 

 מהי צוואה הדדית 20160709_193945

צוואה הדדית היא צוואה שבה שני אנשים בוגרים,  מחליטים יחד, מי הם היורשים שלהם, ומה יורישו לאותם יורשים.

בצוואה הדדית, מסכימים שני המצווים במשותף, לגבי תוכן צוואתם כולל מה יורישו ולמי יורישו את רכושם, קובעים תנאים מיוחדים להורשה וחותמים על צוואתם יחד בנוכחות שני עדים, במקום ובמועד מוסכם.

מדוע לא כדאי להכין צוואה הדדית

לרוב שני אנשים מבוגרים שחתמו על צוואה הדדית, רוצים להוריש את ירושתם האחד לשני ולקבוע שלאחר פטירתו של אחד מהם יתקיימו ההוראות שהם קבעו וכפי שהם קבעו. עם זאת, המציאות קצת יותר מורכבת והצוואה ההדדית היא צוואה מאד מגבילה,  שכן היא איננה ניתנת לשינוי אלא במשותף ואם אחד מהמצווים נפטר ?!

נראה שהמחוקק שיצר את החוק המאפשר הכנת צוואה הדדית, לא הגדיר את הדברים מספיק טוב ולא השלים את מלאכת החקיקה. 

הפתרון הוא כמובן עריכת צוואה אישית ואם כבר צוואה אישית, אז תעודת נצח™, הצוואה שמבטיחה לכם שליטה מלאה על רצונכם.

המשיכו לקרוא מדוע צוואה הדדית היא כל כך בעייתית.

לקביעת תור לעריכת צוואה אישית ו/או תעודת נצח™ (צוואה דיגיטלית) צרו איתנו קשר בטלפון 03-5660504 (א'-ה' 9:00-17:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

צוואה הדדית, הקושי מבחינה רעיונית

 

  1. הצוואה ההדדית היא פגיעה ברצון החופשי. הבעיה המרכזית של הצוואה ההדדית שבהיותה בלתי ניתנת לשינוי היא סותרת את הרצון משום שאיננה מותאמת לאופיו של הרצון המשתנה.
  2. בצוואה הדדית אי אפשר לערוך שינויים אם אחד מהמצווים החתומים עליה נפטר. הבעיה היא שמציאות החיים עשויה להשתנות אחרי שאדם נפטר והנותר בחיים יכול למצוא את עצמו "תקוע" עם צוואה שאיננה מתאימה לו יותר. עד כדי כך, שלעיתים אפילו יש צורך דחוף לשנות את הצוואה. כך למשל, במקרה שבו המצווה שנותר בחיים רוצה לשנות את הוראות הצוואה שלו לגבי אופן חלוקת רכושו ליורשיו או אפילו לבטל את ירושתם, בגלל התנהגותם או מכל סיבה אחרת, במקרה של צוואה הדדית הוא לא יוכל לעשות זאת.
  3. יש בהכנת צוואה הדדית מעין ביטול עצמי. לכל אדם רצונות משלו, אין זה בהכרח נכון ששני בני אדם מבוגרים יתפשרו על רצונם ויקבעו מראש אותה צוואה ואותם תנאים. לעיתים אדם רוצה לתת ביטוי שונה לרצונותיו, אהבותיו, ציפיותיו ומאווייו, בכתיבת צוואה הדדית הוא לא יוכל לעשות זאת.

צוואה הדדית הקושי מבחינה משפטית

 

ביטול צוואה הדדית אחרי פטירתו של אדם יכולה לגרום לתוצאות הבאות ;

  1. החזרת הירושה לעיזבון – אם בכל זאת רוצה אדם לשנות צוואה הדדית שערך ושותפו לצוואה נפטר, יהיה עליו להחזיר לעיזבון את כל מה שירש על פי הצוואה הדדית. מה שאומר שהחלוקה של העיזבון תיעשה מחדש, כאילו לא הייתה צוואה.
  2. יורש שהיה מחוץ לצוואה עשוי לרשת – כי יכול להיות מצב שבו המוריש לא רצה להוריש ליורש מסוים ולכן ערך צוואה, אבל עם ביטולה יירש בכל זאת אותו היורש ולא ניתן יהיה לעשות דבר.
  3. פרשנות הצוואה יכולה לפגוע באופייה כי צוואה הדדית היא ממש חוזה בגלל ששניים חתומים עליה יש לה גם אופי של הסכם. מה שאומר שבנוסף לחוק הירושה יחול עליה גם חוק החוזים והסעדים שהוא מעניק כמו למשל, קבלת פיצויים, או הוראות שהוא מחייב בהן כמו למשל ניהול מו"מ בתום לב ועוד.

יש לקחת עובדות אלו בחשבון כאשר ביסוד הרעיון של הדדיות הוא לשמור על שליטה, העובדה שהצוואה היא גם הסכם עשויה להיות אובדן שליטה של ממש.

 

הצוואה האישית הטובה ביותר היא זו שמאפשרת למצווה לבטא את עצמו באופן ברור ביותר – לשם כך המצאנו עבורכם את תעודת הנצח™ הצוואה הדיגיטלית.

צרו קשר טלפון 03-5660504

פורסם בקטגוריות: פוסטים לעמוד הבית, צוואה וירושהתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין