משמורת לגברים? רעיון פמיניסטי מעולה

בקרוב תדון הכנסת בהצעת חוק שלפיה לא יועברו הילדים אוטומטית לחזקת האמא במקרה של גירושים. עו"ד אירית רוזנבלום מארגון "משפחה חדשה" טוענת: "המצב כיום מסוכן ומנציח את האישה כעקרת בית דיכאונית ומתוסכלת"

בימים אלה הוצגה הצעת החוק מטעם ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ', המבקשת לבטל את "חזקת הגיל הרך" . "חזקת הגיל הרך" קובעת שילדים להורים שהתגרשו ולא הסכימו ביניהם מי יגדל את הילדים, יגדלו אצל האם בלבד עד הגיעם לגיל שש.
ח"כ שמאלוב-ברקוביץ' מנמקת את הצעתה לתיקון המצב בטענה שהחוק הקיים אינו רגיש דיו לטובת הילד, אולם ברור לכל כי סעיף חזקת הגיל הרך פוגע בעיקר בנשים והוא אנטי-פמיניסטי בעליל.
.

הנצחת השובניזם

.
המצב החוקי השורר כיום, שבו חזקת הגיל הרך אצל האם, מנציח לצערי את הפטרנליזם והשובניזם הגברי ואת מעמדה של האישה כעקרת בית. זוהי השקפת עולם מסוכנת העשויה לפגוע בתפיסת העולם המבקשת שוויון הזדמנויות מלא.
אישה הנדרשת לגדל את ילדיה באופן בלעדי היא אישה שאיננה פנויה לפתח קריירה, להיאבק על זכויותיה ולהיות שווה בין שווים. זו אישה שעשויה להיות לא טובה לילדיה, חסרת סיפוק, דיכאונית ומתוסכלת. בהנצחת מעמדה כעקרת בית, תהא דרכה לשוויון ארוכה יותר.
עקרת בית שאינה עושה זאת מבחירה, אלא מכוח חוק הקובע את חזקת הגיל הרך, איננה אישה עצמאית המקבלת החלטה פרטית אלא מי שנכפה עליה לבצע תפקיד ל"נשים בלבד".
.
חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי אם הורים פרודים אינם מגיעים להסכם משמורת יקבע בית המשפט הסדר "כפי שייראה לו לטובת הקטין, ובלבד שילדים עד גיל שש יהיו אצל אמם, אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת".
כלל זה ידוע כ"חזקת הגיל הרך" והוא מעניק עדיפות כללית לאם, למעשה אף מעל גיל שש. אם ההורים נפרדו לפני שהילד הגיע לגיל שש, יישאר הילד בחזקת האישה, גם אם כישוריו ההוריים של הגבר עולים על שלה. זהו מצב אבסורדי שעושה הבחנה מגדרית ולא עניינית בהתאם לטובת הילד.
חזקת הגיל הרך המקובלת כיום מאלצת את הנשים המביאות ילדים לעולם להישאר בביתן לפחות 12 שנה עד הגיע אחרון הילדים לגיל שש, וזאת על פי נתוני הלמ"ס שלפיהם שיעור הילודה בישראל עומד על 2.9 ילדים. בזמן הזה הגברים מתקדמים ומפתחים קריירה, ואילו הנשים נאלצות להתמודד עם נתוני פתיחה בלתי נסבלים בעולם המודרני.
סעיף חזקת הגיל הרך מעמיד נשים במצב לא הוגן המגביל את בחירתה, וזאת בחסות החוק שלכאורה נותן להן עדיפות. מדובר כאן במוקש שנשים רבות נפלו בו קורבן כיוון שהן מנציחות את היותן עקרות בית ותו לא.
.

החוק מעמיד נשים במצוקה

.
חובת גידול הילדים חייבת להיות כפופה לטובת הילד ומסוגלות ההורה ולא למינו או למגדרו. שינוי החוק יאפשר לבית המשפט להביא בחשבון אצל מי משני ההורים יגדלו הילדים ועל מי משניהם חל עול גדול יותר מבחינת הוצאות גידולם.
בנוסף, חוק מטיבו מנווט את הלכי החברה. כיום אישה שמוותרת על מימוש חזקת הגיל הרך נתפסת כמי שוויתרה על ילדיה וכאם לא ראויה. מצב זה מעמיד נשים רבות במצוקה משום שאינן "ממלאות את תפקידן הטבעי".
במצב שבו גורמים בחברה הישראלית משפיעים באופן מסורתי על הלכי רוח המקבעים את מקומה של האישה בבית בבחינת "כבוד בת מלך פנימה", נדרש המחוקק לבטא גישה דמוקרטית ושוויונית המתאימה לרוח הזמן ולצרכים של יותר מחמישים אחוז מהאוכלוסייה.
שוויון האישה במדינת ישראל לא יושג כל עוד לא יתקיים שוויון הזדמנויות מלא גם בתוך המשפחה. הצדק החברתי, ההגינות והשוויון מחייבים את הנשים לדרוש את ביטול היתרון הלא הוגן שמוקנה לנשים בחזקת הגיל הרך, עוד יתרון כזה ואבדנו.
.
פורסם לראשונה בYnet

מאמר בנושא הורות: משמורת לגברים?

משמורת לגברים? רעיון פמיניסטי מעולה

המאמר מוגש כשירות לציבור גולשי משפחה חדשה.

ארגון משפחה חדשה ישמח לעזור ולסייע בכל נושא מישפטי הקשור לענייני משפחה, בין הנושאים שאנו עוסקים: הורות אלטרנטיבית, הסכמי זוגיות, הסכמים במשפחה,פונדקאות ועוד.

כמו כן הוצאנו לאור מגוון חוברות מידע מישפטיות העוסקות בנושאי משפחה שונים ומחולקות חינם לציבור הרחב, לחץ להזמנת מדריך זכויות.

פורסם בקטגוריות: מאמרים, עדכונים וחדשות, עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , 1 תגובה

תגובה אחת

  1. מורן מורן
    Posted 10 ביולי 2011 at 16:37 | Permalink

    שינוי החוק יאפשר רק עינוי דין: ההצעה שאתם מעלים פה יפה למדינה אוטופית עם מערכות משפט ורווחה מתוקנות! בינתים כל החוקים הנאורים שהציעו (כדוגמת ועדת שניט) גורמים לילדים שנמצאים בתווך לסבול. רוצים לחזק את מעמד הנשים? תחוקקו חוקים שיתמכו באמהות שיוצאות לעבוד מחוץ לבית ובהורים יחידים (תמריצים כלכליים, זכויות פנסיה, סבסוד לצהרונים ודומיהם).

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין