עורך דין דיני משפחה – אלגנטיות של מבוך מבלבל

למה צריך עורך דין דיני משפחה?

ישראל היא המדינה היחידה בעולם, בה הדין האישי, כלומר דיני המשפחה, על פי הדת, משולבים בחוק האזרחי חילוני. דיני משפחה בישראל הם חוקים דתיים המסדירים את נושא מעמדו האישי של כל אזרח ותושב הארץ. בישראל מדינת העם היהודי, הדין הדתי השולט הם כמובן דיני ההלכה היהודית ומכאן השוני וההבדל בין ישראל למדינות העולם.01

ישנן מדינות שאנחנו נוהגים לכנות, "מדינות הלכה" מדינות, ששיטת המשפט הנהוגה בהן, היא שיטה דתית ואין לצידה או במקביל אליה גם שיטת משפט אזרחית. דוגמה למדינות הללו היא, אירן וערב הסעודית בהן מכלול החוקים הוא דתי, לאו דווקא בנושא המשפחה או נישואים וגירושים, אלא גם הדין הפלילי, המסחרי, האזרחי וכד'. כלומר, במילים אחרות, אלו מדינות ששיטת המשפט בהן היא הלכתית דתית ואין שיטה אחרת בהן.

החוק בישראל, רחוק כמובן מאותן מדינות ואין הכוונה אפילו להשוות אותו אליהן, אולם העובדה שבישראל, שהיא מדינה דמוקרטית, משולבים חוקים הלכתיים, דתיים, בדין האזרחי, יוצרת שיטת משפט שאין לה דוגמא בעולם. בישראל שילוב דיני ההלכה במשפט האזרחי קיים רק בתחום דיני המשפחה, תחום הכולל נושאים כמו; נישואים, גירושים, ירושה, אימוץ, פונדקאות, אבהות, אפוטרופסות, טכנולוגיות פריון ועוד.

שילוב בין השיטה הדתית לאזרחית, כפי שקיים בישראל מצריך היערכות ומקצועיות מיוחדת של עורכי דין העוסקים בתחום דיני המשפחה. עו"ד דיני משפחה חייב לשלוט הן בהוראות הדין הדתי והן בהוראות הדין האזרחי. בכך לא די, כדי שהשיטה המשפטית תוכל לפעול בשני המישורים ולספק את צורכי הדת והמדינה, הוחלט עם קום המדינה להסדיר את מעמדם המשפטי של שתי ערכאות שיפוט, שני סוגים של בתי משפט, בית דין דתי אשר ידון בענייני המשפחה על פי ההלכה ובמקביל אליו בית משפט לענייני משפחה שדן בענייני משפחה על פי המשפט האזרחי.

עורך דין דיני משפחה – לעשות סדר בבלאגן

באופן מעשי, עורך דין דיני משפחה, לא רק שולט בשתי שיטות המשפט הדתי והאזרחי בענייני משפחה, אלא גם חייב לרוץ עם לקוחותיו, מבית משפט אחד לבית דין אחר. עם קבלת הייצוג המשפטי בענייני משפחה, של שני בני זוג או אדם, מתחילה "הריצה" בין שני בתי המשפט, הדתי והאזרחי, ריצה זו מתחייבת כמעט בכל פרשה משפטית היות ויש נושאים השייכים לערכאה אחת ויש השייכים לערכאה אחרת והאדם הסביר מתקשה לפעול במבוך הזה.

על מנת להסביר זאת, הנה לפניכם כמה דוגמאות; דיון משפטי בנושא של סידור גט – כלומר ביצוע הגירושין בפועל, הוא ייחודי לבית דין דתי ורק הוא מוסמך לבצע את הגירושין בין בני זוג, בעוד הדיון במזונות האישה והילדים, יכול להיות בשיפוט מקביל של בית דין דתי או בית משפט לענייני משפחה, תלוי מי רכש קודם את הסמכות לדון בהם. דיון במעמדם של ידועים בציבור יהיה שייך אך ורק לתחום סמכותו של בית משפט לענייני משפחה משום שבבית דין דתי לא מוכר מעמד כזה של ידוע בציבור. הנה כי כן, שלושה נושאים שונים מתחום דיני המשפחה שנדונים בצורות שונות. הבלבול הזה בין מה שייך למי ומה היא הערכאה המוסמכת לדון במה, יוצר קשיים לא מבוטלים ובסופו של דבר מחייב תמיד לקבל סיוע מעו"ד לענייני משפחה, משום שרק עורך דין דיני משפחה יהיה בקיא מספיק מקצועית ויבין כיצד המערכת עובדת על מנת לסייע לכם.

אמנם, השיטה קשה ומבלבלת, אבל זה הרבה מעבר לכך, כי העובדה ששיטת משפט אחת מכילה בתוכה שתי שיטות משפטיות איננה עניין טכני בלבד. מדובר במצב בו שתי ערכאות משפטיות שונות, המטפלות באותם מתדיינים עצמם, יכולות להגיע למסקנות משפטיות שונות. האפשרות שיתקבלו פסקי דין שונים ולעיתים סותרים באותו עניין, מעמידה את שיטת המשפט בישראל במבוכה קשה ואת המתדיינים עצמם בבלבול וכעס בלתי רגיל.

לצערנו, מאז שנת 1953 כאשר חוקק בישראל, חוק שיפוט בתי דין רבניים, לא הצליח המחוקק לתקן את העיוות הזה ולהסדיר אותו. מתדיינים רבים נופלים קורבן לשיטה ומשלמים על כך מחיר אישי וכלכלי לא מבוטל.

IMG-20140410-WA0001עד שלא יפוצלו הדינים ותוסדר שיטת משפט אחידה ימשיכו מתדיינים להתרוצץ בין בתי המשפט השונים ויתקשו להבין את השיטה והציבור ימשיך להזדקק לשירותיהם של עורכי דין דיני משפחה.

הבשורה המעודדת בתחום זה, היא כמובן תעודת הזוגיות, הפתרון האזרחי לנישואים בישראל. הפתרון הזה, יחסוך לציבור את הצורך להיכנס בשערי הרבנות או בתי דין דתיים אחרים מבלי להכניס את עצמו למערכת מבלבלת ומסובכת ובה בעת לזכות בכל היתרונות האזרחיים שיש לזוג הנשוי ברבנות.

על הפתרון האזרחי של תעודת הזוגיות תוכלו להמשיך לקרוא כאן.

זקוקים לשירות של עו"ד דיני משפחה ? צרו איתנו קשר בטלפון 03-5660504 (א'-ה' 09:00-18:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

 

פורסם בקטגוריות: מאמרים, מידע כללי, תעודת זוגיותתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין