אחריי – פרויקט ההמשכיות

מלחמת "חרבות ברזל" ואירועי ה 7 באוקטובר, העלו  לסדר היום הציבורי את הצורך האקוטי, בהסדרה של נושא "המשכיות" החיים. מדובר בהנגשת הרעיון המבטא רצונם של חיילים ואזרחים רבים לאפשר להם המשכיות באמצעות שימוש בזרעם, במקרה של פגיעה קטלנית ואובדן חיים.

על מנת להקל על חיילים בשירות מילואים וחובה, יזמנו את מיזם אַחֲרַיי, המאפשר לכל חייל לאשר את שאיבת המטען הגנטי שלו (זרע), במקרה של פטירתו באמצעות מסמך המכונה "כתב רצון©"

מהו כתב רצון

כתב רצון©הוא צוואה ביולוגית™ שמשאיר אדם בעל פה, בכתב או באמצעי אלקטרוני לפיו הוא מבקש כי ייעשה שימוש בחומר הגנטי שלו (זרע[1]) לאחר מותו. כתב רצון© מנוסח כמסמך דיגיטלי נגיש וללא עלות.  בכתב הרצון מבקש המצווה להמשיך את מורשתו ולהביא ממנו צאצאים.

למילוי כתב רצון© לחצו

 

על ההמשכיות

רעיון ההמשכיות נוגע לכל משפחה השולחת את בנותיה ובניה לחזית על מנת שתדע, שהיא מחזיקה בידיה גם מפתח ליצירת חיים חדשים, כבוד שאין גדול ממנו, כבוד המבשר חיים גם אחרי אובדן ואבל קשה מנשוא.

במקרה של נפילת היקירים, שמורה למשפחה הזכות לדרוש להעניק חיים חדשים מזרעו של החלל.

המשימה שלנו

להנגיש לציבור הרחב ובעיקר לציבור המעורב במלחמה, את המידע החשוב הזה, המצריך אותו לפעול כבר עכשיו, להיות ערני לאפשרות הזאת, המשפחות ובני הזוג, הם האנשים הקרובים ביותר לחיילים, הן מכירות אותם, את רחשי ליבם ואת רגישותם ונכונותם להכיל את האפשרות הזאת. למעוניינים ניתן למלא כאן כתב רצון לחצו

אין ספק שישנם רבים שיירתעו מכך ויעדיפו להימנע מלעסוק בנושא, אחרים יכולים לכעוס ולהדוף כל עיסוק בנושא. עלינו להיות רגישים לכך.

המשמעות המעשית של הפרויקט

השלב הראשון, נעשה ישירות בבית החולים או מכון פתולוגי (לחיילים במחנה שורה)  או המכון לרפואה משפטית, לפי בקשת המשפחה; במקרה שהייתה בת זוג היא זאת שתבקש מהקצין הישיר או מפקד היחידה להסדיר באופן מיידי את  שימור זרע ובמקרה של חיילים רווקים, יבקשו הוריהם.

לתשומת לבכם, בשלב זה, אין צורך בהתערבות משפטית הבקשה נעשית על ידי הקרובים בלבד ונענית באופן מיידי.

השלב השני, כרוך בפניה לבית משפט לשם קבלת צו שיפוטי שיאפשר לעשות שימוש בזרע שהופק. שלב זה כבר הרבה יותר מורכב וכאן נדרש סיוע משפטי מלא ומקיף בו תוגש בקשה לבית משפט להוצאת צו השימוש אלא שככל שבקשה זאת תהיה מבוססת על ממצאים המעידים על רצונו של הנפטר להמשיך את מורשתו כך יגברו הסיכויים להצליח. אחד הקשיים המהווים מכשול בעתירות הללו נובע מהעדר ראיות מספיקות המוכיחות כי זה היה רצונו האחרון של הנפטר. מכאן החשיבות העצומה במילוי כתב רצון©

ישראל היום -  30.באוקטובר 2023

ישראל היום – 30 באוקטובר 2023

רקע כללי

עו"ד אירית רוזנבלום מייסדת ארגון 'משפחה חדשה' הובילה במשך שלושה עשורים את פרויקט הצוואה הביולוגית™, ארגון משפחה חדשה הקים את בנק הצוואות הביולוגיות היחיד והגדול בעולם.

מהלך השנים ניהל ארגון משפחה חדשה באמצעות המחלקה המשפטית, עשרות דיונים משפטיים וזכה לסייע לעשרות משפחות לזכות בילד שנולד מאב שנהרג או נפטר .

ציוני דרך חשובים בהתפתחות המיזם

בשנת 2003[2] כפועל יוצא מדיון משפטי שניהלה עו"ד אירית רוזנבלום בעתירה שהוגשה בעניינו של החייל קיוון כהן שנהרג כתוצאה מהתנקשות ודרישת הוריו לעשות שימוש בזרעו, הוציא היועץ המשפטי לממשלה הנחיות בנושא שימוש בזרע מן המת, בהנחיות הללו קובע בין היתר היועמ"ש, מתי אפשר לעשות שימוש בזרע ובאילו תנאים ובעיקר מי מבני המשפחה רשאי להגיש בקשה. בכל מקרה על פי ההנחיות נדרשה פנייה לבית משפט על מנת לבקש צו לבצע שאיבת זרע לאחר המוות.

בשנת 2016[3] בעתירה שהגיעה לבית המשפט העליון בנושא מחלוקת בין הורים ובת/ן זוג, כאשר הראשונים דרשו לעשות שימוש בזרע ובת הזוג התנגדה (על אף שהייתה חתומה על הבקשה להוציא את זרע בעלה) קבע בית המשפט שהסמכות הבלעדית נתונה בידי האישה וכך קבע הלכה מחייבת לפיה אדם שנפטר והייתה לו בת זוג היא בעלת הסמכות היחידה להכריע אם יעשה שימוש בזרעו.

בשנת 2019 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק ההמשכיות שנוסחה על ידי משפחה חדשה ולימים עברה שינויים רבים במטרה להסדיר את הנושא בחוק. ©הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה נוסח אירית רוזנבלום_ .

ביום 10.10.2023 לפני מספר ימים, בעקבות מצב הלוחמה בעזה ומלחמת "חרבות ברזל', הנחה היועמ"ש לממשלה במסגרת הוראת שעה את גורמי המדינה לאפשר לבקש שימוש בזרע מאדם שנפטר (לרבות חייל שנהרג) גם בלי הצורך לפנות לבית משפט לקבלת צו.

ביום 15.11.2023 הוגש לוועדת הבריאות של הכנסת, נייר עמדה משפטי המכיל הערות ותיקונים לחוק ההמשכיות – לקריאת  נייר עמדה לועדת הבריאות בנושא חוק שימוש בזרע של נפטר

מהלך השנים ניהלה העמותה באמצעות המחלקה המשפטית, עשרות דיונים משפטיים וזכתה לסייע לעשרות משפחות לזכות בילד שנולד מאב שנהרג או נפטר .

משפחה חדשה, הקימה את בנק הצוואות הביולוגיות, הגדול והיחיד בעולם. 

[1]  לגבי נשים מדובר בפרוצדורה שאיננה אפשרית לאחר המוות אלא רק אם הקפיאו ביציות מראש

[2]הנחיה מס 1.2022 מיום 27 באוקטובר 2003 

[3]בע"מ 7141/15 פלונית נ' פלוני

פורסם בקטגוריות: עדכונים וחדשות, פוסטים לעמוד הבית, צוואה ביולוגיתתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין