הצעת חוק "סב השעה" עברה בכנסת

הצעת חוק "סב השעה" שיזם ארגון משפחה חדשה יחד עם ח"כ אילן גילאון ובסופו של דבר הוגשה בשינויים מסויימים על ידי חבר הכנסת זבולון אורלב, עברה בקריאה שלישית ונוסחה מפורסם כאן.

תיקון החוק שהתקבל בכנסת ב יום 10.7.2012GRAND

 על פי התיקון לחוק תוכר זכותם של סבים וסבתות לקיים מפגשים עם נכדיהם, במקרים בהם הורי הילדים מונעים את הקשר עם הסבים והסבתות ובלבד שהדבר ייעשה לטובת הקטינים. ההצעה המקורית שנערכה על ידי ארגון משפחה חדשה פורסמה לראשונה בדיוק לפני שנתיים במרס 2010.

להורדת ההצעה בקובץ PDF

שיבושים בקשר עם הנכדים ? רוצים להסדיר את הקשר והסדרי הראייה עם הנכדים  לייעוץ וסיוע משפטי צרו איתנו קשר בטלפון 03-5660504 (א'-ה' 09:00-18:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

על גודל הבעיה קראו בכתבה שפורסמה ביום 15.7.12 בעיתון "הארץ"

בישראל חיים, על פי הערכה, כ 300,000 סבתות וסבים המנותקים בעל כורחם מנכדיהם. לעיתים בעקבות גירושין של ילדיהם נמנע מהם הקשר עם הנכדים, לעיתים בעקבות פטירה ומעבר למקום מגורים מרוחק. במקרים אחרים מנותק הקשר על רקע סכסוכים בתוך המשפחה. "נוצר מצב אבסורדי בו החוק הישראלי לא מכיר בזכות של סבים וסבתות לקשר עם הנכדים שלהם, בתוך 20 שנה, יוכפל מספר האוכלוסייה בגיל השלישי והבעיה תחריף ", אומרת עו"ד אירית רוזנבלום , מייסדת ומנכ"לית משפחה חדשה, "החוק צריך ליישר קו עם מציאות חיינו לפיה תוחלת החיים מתארכת וזכויות המשפחה אינן חלות על דור אחד בלבד אלא נמשכות לאורך הדורות. בעבר הלא רחוק, סבים וסבתות לא היו זוכים להכיר את נכדם, אך ההתקדמות הטכנולוגית והרפואית האריכה את חיינו ומחייבת אותנו לתת מענה לסוגיה הזו". על מנת להתמודד עם המצב חנך ארגון משפחה חדשה קו חם תחת השם "סב השעה" הנותן מענה משפטי לבירור הזכויות של סבים וסבתות שנותקו בעל כורחם מהנכדים שלהם.

בתוך הדינמיקה העשירה של התפתחות מושג ה"משפחה" – באופן כללי, ומעמדם החברתי והמשפטי של סבים וסבתות בחברה הישראלית – באופן קונקרטי, הקים ארגון משפחה חדשה את הקו החם "סב השעה" במטרה לזהות את גודל הבעיה ולעקוב אחר התפתחותה וצרכיה. ארגון משפחה חדשה סבור כי יש ליתן מענה  לשתי שאלות צרות ונקודתיות:

  • הראשונה, הכרה בזכות העמידה של סבים וסבתות לדרוש להמשיך ולהתראות או לשמור על קשר עם נכדיהם.
  • השנייה, האם ראוי להעניק לסבים ולסבתות זכות עמידה שתאפשר להם לדרוש להמשיך את הקשר עם נכדיהם, גם כאשר הורי הנכד/ה (אחד או שניהם) מתנגדים לכך?

לשם כך מאמץ הארגון את הגישה התומכת בפרשנות מרחיבה, המעניקה זכות עמידה לסבים ולסבתות בכל הנוגע להליכים משפטיים לתביעת זכותם לשמירת קשר עם נכדיהם.

מי הם הסבים והסבתות במעגל הניתוק 

● מי שילדיהם התגרשו והילדים או בני זוגם מונעים מהם לראות הילדים.

● סבתות וסבים שלהם זוגיות חדשה וילדיהם ניתקו עמם קשר ומונעים מהם לראות את
נכדיהם.

● הורים שכולים שבני הזוג של ילדם שנפטר מונעים מהם להיות בקשר עם נכדיהם.

● הורים שכולים המעוניינים להוציא לפועל צוואה ביולוגית של ילדיהם ולהמשיך את הדור.

● הורים שילדיהם חיים עם בני זוג מאותו המין המעוניינים לקבל מידע על זכותם לנכדים.

● סבתות וסבים לנכדים מאומצים.
● סבתות וסבים לילדים שחזרו בתשובה או בשאלה.
● סבתות וסבים לילדים שהצטרפו לכתות.

● סבתות וסבים לנכדים הסובלים מגילויי אלימות או הטרדות מיניות בבית הוריהם.

● סבתות וסבים הנתבעים לשלם דמי מזונות לנכדיהם.

פילוח הפניות שנתקבלו עד כה לקו החם

32% סכסוך על רקע מחלוקות כלכליות

10% ניתוק פיסי, בגין מגורים מרוחקים.

45% ניתוק עם בן זוגו של הבן/הבת, הגורם לנתק גם עם הסבים

2% דווח על סכסוך על רקע הטרדות מיניות.

4% על רקע קשר חדש שיש לסבים והסבתות שאינו לרוחם של ילדיהם המונעים מהם משום כך ביקורי נכדים

1% רצון בהמשכיות, בדרך של שימוש בזרע או עוברים מילדים שנפטרו וחיפוש אחר הבאת נכדים לעולם.

2% נפגעי כתות

4% חוזרים בתשובה

פורסם בקטגוריות: הצעות חוק, חקיקה ובג"ץ, זכויות סבים וסבתות, עדכונים וחדשותתגיות: 13 תגובות

13 תגובות

  1. שאול שאול
    Posted 2 באפריל 2012 at 13:31 | Permalink

    הייתי רוצה לדעת מה קורה במקרה הפוך?
    הסבים והסבתות רואים את הילדים. אולם בנם אינו משלם מזונות ומוצו כל הליכי ההוצאה לפועל כולל פקודות מאסר. הסבים והסבתות מפרנסים את בנם וnעבירים עבורו נכסים ומשלמים עבורו תשלומים שונים (קופ"ח , בריכה , חשמל, מים , שכ"ד). אין על שמו נכסים. כאילו לא חי בארץ. פשוט עצוב.
    האימא של הקטינים , אינה יכולה לתבוע מהסבים והסבתות את מזונות הקטינים מכיוון שהיא מרוויחה יפה (לפחות אינה נתמכת ביטוח לאומי).
    מה שקורה , זה שקטינים אינם מקבלים מזונותיהם לפי הסכם שנחתם בהסכמה, מזה כמה שנים. דבר שבברור פוגע ביכולת לפרנס אותם אולם לא בצורכיהם הבסיסיים ביותר. סבים וסבתות רואים את נכדיהם אך משתתפים פעילים או סבילים באי תשלום מזונותיהם. והמדינה לא מסייעת.
    צריך להיות עני מאד על מנת לזכות במזונות סב. מה עושים?

  2. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 3 באפריל 2012 at 15:46 | Permalink

    לעניין זה אפשר לפעול בשתי דרכים;

    1. לפתוח תיק הוצל"פ נגד הבעל הסרבן ולתבוע את המזונות על פי ההסכם.
    2. להגיש תביעה נגד הסבים ואין קשר לעובדה שהיא מרוויחה יפה (זה נכון רק לגבי גביית כסף שנעשית על ידי ביטוח לאומי).
    מעבר לכך, זה מצויין שהיא מאפשרת לסבים להיפגש עם הנכדים יום אחד היא תרוויח מכך ואם הסבים עמידים הם יגמלו על כך לנכדיהם בעתיד.
    עם זאת כאמור רצוי שתפעל להשגת מזונות הילדים כי מה שמוותרים עליו לא חוזר ויש לה את מלוא הזכויות.

  3. לילך לילך
    Posted 5 באפריל 2012 at 1:43 | Permalink

    היי. שמי לילך אני מתל אביב. בת 26. כמו שאתם רואים אני לא הסבתא אלא הדודה ואנסה לקצר בסיפור. המשפחה שלי מפולגת עקב זוגיות רעועה בין ההורים שלי שהחליטו סוף סוף להתגרש אחרי 33 שנה של נישואים. נפרדו לפני שנתיים. התגרשו לפני שנה. אנחנו 4 בנות. אני השלישית. השתיים שמעליי נשואות עם ילדים חמודים להפליא. הגדולה ביותר שתחיה עד 120 בת 5. הבכורה שלה יש ילד בן 4 ניתקה לחלוטין בהדרגה את הקשר עם האחות הגדולה השנייה, בעת הפירוד בין ההורים "עברה מחנה" והתחברה עם אבא ועזבה את אמא. המחנה של אבא כולל אותו ואת מי שהוא מעדיף באותו הרגע כי לפי השקפת העולם שלו אי אפשר לאהוב את כולם באותה מידה. בהכרח חייבים לאהוב אחד ולהתעלם מהשאר. מה שאומר שאחותי הבכורה ניתקה קשר גם איתי בין היתר. לצערי מכרה אותנו בשביל חשבון בנק. בכל אופן, אנחנו לא זוכים לראות את האחיין שלי כבר שנתיים ואנחנו מאוד מתגעגעים אליו. יש לציין כי אחותי לא בקשר טוב עם המשפחה של בעלה מה שאומר שהילד שלה למעשה לבד בלי בני דודים, ורק עם סבא אחד שהוא אבא שלנו. יישמע לכם פלצני, אבל אני באמת דואגת לו. וכועסת על האגואיזם של אמא שלו שמפרידה אותו ככה מהמשפחה שלו. באמת מסקרן אותי לדעת מה הוא מצייר בציורים שלו בגן ביום המשפחה או בכלל ביום רגיל כלשהוא. ארצה לציין בנוסף כי מרוב געגועיי לאחותי ניסיתי להתקשר אליה אך היא החליפה את המספר בבית ואת המספר הנייד. ארצה לקבל את עזרתכם או עצתכם מה עושים בשביל הילד הזה בן ה4 שבעצם לא זוכה ליהנות מסבתא שלו, מהדודות האוהבות שלו ומבנות הדודות שלו שיודעים את השם שלו ואת השם של הדודה שלהן רק מתמונות ועוד ישנות יש לציין. אחותי הקטנה היא בת ה17 עוד מעט, היא היחידה שבקשר עם הבכורה אך היא נתבקשה לא להעביר עליה אף מידע ולא להראות לנו תמונות והיא מפחד אליה מצייתת ולא מספרת לנו מאומה, אם אנחנו מתעקשים לדעת היא ישר קופצת בעצבים ואין עם מי לדבר (סליחה שאני חושבת על הצד שלי, שהמשפחה של בעלה ידאגו לעצמם גם ככה אין לי מושג מה קורה איתם בקשר עם אחותי בימים אלו, אני כן יודעת שהיו לה איתם חיכוכים רבים לזמן רב) לא ארצה לפרסם את הטלפון שלי ברבים, אשמח לקבל מכם למייל שלי ואתן לכם אינפורמציה נוספת אם יידרש. אשמח מאוד לקבל את עזרתכם. לא רוצה שיעברו השנים ואקבל הלם גדול יותר למראה האחיין שלי שכל כך גדל ופספסתי ממנו כל כך הרבה. וכמובן בראש ובראשונה הסבתא שהשנים עוברות גם בשבילה והיא לא הופכת לצעירה יותר. תודה לכם על תשומת הלב. לילך

  4. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 9 באפריל 2012 at 14:45 | Permalink

    לילך שלום,

    צר לנו לשמוע על המצב המורכב. אך מכיוון שהוא כזה – אנא התקשרי אלינו לטלפון 03-5660504 או שלחי מייל אל info@newfamily.org.il על מנת שנוכל לבדוק איך אפשר לעזור.

    תודה

  5. נאוה נאוה
    Posted 15 באפריל 2012 at 16:23 | Permalink

    שלום,
    הלוואי שיבוא היום ולסבתות תהיה זכות לראות את נכדיהן למרות רוחן של אמהות שרק מחפשות נקמה השכם וערב.
    במקרה שלי, האם גנבה זרע , השאירה את ההריון על דעת עצמה בלבד, ועכשיו כשיש לה בן היא משתמשת בו כנגד
    האב והסבים. לא מרשה לסבים להתראות עם הילד, מכפישה את שמם של הבן והסבתא השכם וערב, בצווי בתי משפט, במשטרה, בדברים שלא היו ולא נבראו, וגורמת להרחקה מהילד באופן שיטתי. מחול השדים הזה חייב להפסק. הרי אין כמו משפחה וגם לאבא ולסבא יש זכויות. אבל לצערנו לשכות הרווחה (במיוחד העו"ס) ובתי המשפט רואים רק את טובת האם (לא הקטין) ולדעתי רק מכבה שרפות. כשאם רוצה משהו – היא פשוט מגישה בקשה – בודה מליבה המצאות – ועל מנת להשתיק את המצב, היא מקבלת מה שהיא רוצה. המצב הרבה יותר מורכב ומסובך ממה שאני מעלה פה (על מנת לשמור על פרטיות מסויימת). אבל שמחה שיש יוזמה מצדכם לשנות את המצב. ואני מציינת שהאב משלם מזונות כנדרש.

  6. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 16 באפריל 2012 at 11:02 | Permalink

    נאוה שלום,

    כמו במקרה שלך, יש תסריטים רבים ומורכבים, אנחנו מקווים שעם הזמן ינתן מענה כמה שיותר רחב לכל הזכויות בתוך המשפחה.
    חשוב לציין יחד עם זאת, שבעצם מבחינה משפטית לא קיים מה שנקרא "גניבת זרע", רבים חוששים מהמצב הזה או נקלעים אליו, מבלי להכיר את כל המשמעויות. כתבנו על זה בהרחבה כאן:

    http://tinyurl.com/cnfy5r7

  7. נאוה נאוה
    Posted 18 ביוני 2012 at 12:06 | Permalink

    תודה על התגובה.
    ידוע לי שאין משמעות לגניבת זרע. אני ציינתי את זה על מנת לספר את הסיפור כפי שהוא.
    לצערי כבר מעל 3 חודשים לא ראיתי את נכדי. אני מנסה ליצור קשר עם האם אבל היא מסננת אותי ולא עונה.
    פניתי לגננת והיא היתה מאד אמפטית אבל לדבריה עליה לקבל אישור מהאם על מנת שאוכל לדבר עם הנכד.
    כמו כן פניתי לעו"ס (לא פעם אחת) ולדבריה עלי לפנות לבני על מנת לראות את הנכד. בשום מקרה היא לא
    טורחת לגשר או לעזור לי במקרה הזה. כמה עצוב. שמעתי מהגננת שהנכד מאד רוצה לראות אותי.
    מה עוד אפשר לעשות?

    יום טוב

  8. lolik lolik
    Posted 13 ביולי 2012 at 9:39 | Permalink

    ….אנחנו הורים וסבא וסבתא.משפחת הכלה "השתלטה" על נפשו של בננו,או כהבטחתם לאחר החתונה "עכשיו אנחנו נחנך אותו "כשכוונתם-"מעכשיו יעשה מה שנגיד לו" ! עד לידת הנכדים הזוג קיבל הכל מאיתנו : מימון חתונה,דירת הסבתא במשך כ-5 שנים,ועוד עזרה חומרית ככל הנדרש מהזוג.ולפתע,כשפעם אחת לא יכולנו לעשות בייביסיטר בגלל בעיה רפואית של אחד מאיתנו,החליטה הכלה "שתראה לנו מה זה לא לעשות בייבי.ס.-ומעתה אנו לא רואים את נכדנו למרות- הפצרתנו בבננו שיבוא ! הבן עובד קשה מבוקר ועד ערב.חוזר מהעבודה ונושא בכל מטלות הבית.מבשל,מכבס,מנקה,מטפל בילדים.ואשתו הולכת "לנוח" ?! ומזל שהוא לא צריך להניק-כי היום יש מטרנה וכו' .בקיצור,אנחנו פגועים נפשית ופיזית ולא מבינים בדיוק מה קורה כאן ?! בטח תאמרו "שיש גם צד שני למטבע",אבל לא ! זה פשוט נסיון "לחיסול ממוקד" מצד משפחת הכלה שגרמה לאחות הכלה להתגרש עם שני ילדים,ולגרור את בני ואשתו לבוא להתגורר לידם {כ-50 מטר מאחותה ששורצת אצלה כל הזמן}. אנחנו צריכים "דחוף את חוק הסבים כדי לא להתמוטט מצער ותיסכול ! אז הלוואי ויתקבל כבר החוק .

  9. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 15 ביולי 2012 at 15:28 | Permalink

    מצער לשמוע על המקרה שלכם. חוק הסבים נמצא בעבודה ולא תמיד הדברים מתקדמים מהר כפי שרוצים – בעיקר בתחום החקיקה. אתם מוזמנים בינתיים ליצור איתנו קשר טלפוני לייעוץ ולבדוק אם יש איך לעזור.

  10. חלי חלי
    Posted 8 באפריל 2014 at 20:01 | Permalink

    שלום,
    לבעלי ולי אין ילדים, אבל אנחנו מתכננים משפחה.
    לבעלי יחסים מאד בעייתים עם אמו, בלשון המעטה, והוא לא מעוניין שלילדינו יהיה קשר איתה כלל.
    אנחנו בודקים מראש את הנושא, בדיוק כדי להימנע מהליכים משפטיים ואי נעימות לאחר לידת הילדים.
    ידוע לכם האם יש להורים (או הורים לעתיד) אפשרות קבל מראש צו משפטי או ערובה משפטית כלשהי שתאפשר מניעת הקשר בין הנכד לסבתא? האם יכול בגיר "להתגרש" מהוריו (מה שמכונה אמנסיפציה) כדי למנוע מההורים להתערב בתהלכים שונים בחייו (ההתערבות של האם כבר גרמה לנו הרבה בעיות בעבר)?

  11. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 9 באפריל 2014 at 0:05 | Permalink

    אנא צרו איתנו קשר טלפוני. 03-5660504 לקביעת פגישה.

  12. לימור לימור
    Posted 31 באוגוסט 2019 at 15:58 | Permalink

    מה קורה במצב הפוך?
    האם חלתה בסרטן.הבעל החליט להתגרש בזמן מחלתה של האשה ובאופן חד קבע שכל בני משפחתו בכלל זה הסבא והסבתא מנתקים מגע עם האשה והנכדים. בני משפחת האשה פנו אליהם מס פעמים ומשפחת האב חסמה את כולם.כעת מתלונן האב על ניכור מצד האשה.זאת בזמן שחצי שנה " נעלמו" הסבא והסבתא ולא יצרו כל קשר!
    האם יש לאם ולנכדים איזו שהיא זכות או תובנה מול מצב כזה של ניכור הפוך? ניכור מצד הסבא והסבתא???

  13. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 4 באוקטובר 2019 at 22:20 | Permalink

    נכור הוא נכור והוא רע לכולם, תמיד ניתן לקבל סעד בבית משפט.

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין