ארגון משפחה חדשה מוביל את מהלך מימושה של ה"צוואה הביולוגית", לראשונה בישראל באמצעות אישה רווקה המעוניינת ללדת ילד מתרומת זרע שאיננה אנונימית / דוד רגב 24.9.08 ידיעות אחרונות 

מימין: האם המיועדת עו"ד אירית רוזנבלום ובני הזוג שניר

מימין: האם המיועדת עו"ד אירית רוזנבלום ובני הזוג שניר

עידן בן ה-22 מת מסרטן – רווקה רוצה עכשיו להרות ממנו, עידן שניר, שצחק לסרטן בפנים באתר האינטרנט שהקים, ומת לבסוף מהמחלה בגיל ,22 הפקיד לפני מותו זרע בביה"ח. י' לא הכירה את עידן, אבל פגשה את הוריו, ויחד החליטו שתלד להם נכד. עכשיו, מפרסם היום "ידיעות אחרונות", הם מנסים לשכנע את בית המשפט באמצעות ארגון -משפחה חדשה  לתת לה את זרעו של עידן. ידיעות אחרונות 24.9.08

זהו סיפורם של הורים שאיבדו את בנם בגלל מחלת הסרטן, והם חולמים על נכד ממנו. זהו גם סיפורה של אישה בודדה החולמת לקבל תרומת זרע לא אנונימית וללדת ילד שיעשה אותה מאושרת וייתן לה משפחה. בצירוף מקרים נדיר נפגשו השלושה והחליטו להגשים יחד את חלומם המשותף. אלא שהגשמת החלום הזה תלויה כעת בהחלטת בית המשפט וביכולתם לשכנעו לתת לאישה את זרעו של הבן המת.
עידן שניר מקריית ביאליק היה חייל בן 20 כשהתגלתה בגופו מחלת הסרטן. עידן, ספורטאי מצטיין ואוהב חיים, נלחם במחלה בנחישות. בעיצומה של המחלה אף הקים את "ממאיר", אתר אינטרנט שעסק בהומור רב במחלה שתקפה אותו. "עידן היה שותף מלא במאבק במחלה, קרא עליה ועל התרופות שקיבל וידע הכל ," סיפרו הוריו, ד"ר אדי ורונית שניר.
זמן קצר לפני שהחל בטיפולים כימותרפיים ביקש עידן להפקיד זרע בבית החולים שבו טופל מחשש שהטיפול יפגע ביכולתו להביא ילדים לעולם. "הנה הנכדים שלכם", אמר להוריו לאחר שהפקיד את זרעו בבית החולים.
במשך כשנתיים נלחם עידן בסרטן, אולם בדצמבר אשתקד נפטר. הוא היה בן 22 בלבד. הוא הותיר אחריו הורים ושלושה אחים. באחרונה החליטו הוריו של עידן להגשים את רצונו של בנם בילד שיהיה גם הנכד הראשון שלהם. "רצינו שיהיה המשך לעידן שלנו, שהיה איש מדהים ומיוחד במינו, כפי שהוא רצה ," אמרה אמו.
הוריו של עידן פנו לעו"ד אירית רוזנבלום, מנכ"ל ארגון "משפחה חדשה" המקדמת בשנים האחרונות את הצוואות הביולוגיות בישראל, שבמסגרתן מפקידים אנשים זרע בחייהם כדי שייעשה בו שימוש לאחר מותם. "ביקשנו ממנה למצוא אישה שתסכים להרות מזרעו של בננו ולהביא לנו נכד ממנו ," סיפרו ההורים.
אף אחד לא האמין שהאישה המבוקשת תימצא כה מהר. אלא שבצירוף מקרים נדיר פנתה באחרונה לעו"ד רוזנבלום גם אישה בסוף שנות ה 30-  לחייה שביקשה את עזרתה במציאת תורם זרע. בפיה של האישה הייתה בקשה יוצאת דופן: "אני רוצה להביא ילד לעולם מתרומת זרע לא אנונימית ,"  אמרה לה. "אני רוצה שלילד שייוולד לי תהיה משפחה ."
האישה שפנתה לעו"ד רוזנבלום היא י ,'  אקדמאית בעלת מקצוע חופשי ממרכז הארץ. י' איבדה בשנים האחרונות את הוריה, אחיה נישאו, והיא נותרה בודדה. "השעון הביולוגי שלי תיקתק, ולא הצלחתי למצוא בן זוג שיתאים לי ," סיפרה. "החלטתי לפנות לבנק הזרע ולקבל תרומת זרע, אבל אז החלטתי שאני לא רוצה תרומה אנונימית, ובבנק הזרע זה בלתי אפשרי. אני חיה לבד ורציתי שלילד שלי תהיה משפחה, שיהיו לו סבא וסבתא, כי לי אין הורים. רציתי שיהיה מישהו נוסף שידאג לו אם חלילה יקרה לי משהו ושתהיה לו משפחה שיוכל לבקר אותה ושתעניק לו רשת ביטחון".
עו"ד רוזנבלום החליטה "לשדך" בין הוריו של עידן לבין י .'  לאחר עבודת הכנה מדוקדקת היא הפגישה ביניהם. "זו הייתה פגישה מדהימה ,"  סיפרה י .' "נקשרנו זה לזה. הם סיפרו לי על עידן, על החיים שלו ועל הרצון שלהם לנכד, ואני
סיפרתי להם על עצמי ועל הרצון שלי בילד. עוד באותו היום החלטנו שאנחנו רוצים להביא ילד מזרעו של עידן. הרגשתי שהגורל הפגיש בינינו".
בצירוף מקרים נדיר נוסף התברר מאוחר יותר שאף שי' לא הכירה את עידן, היו להם כמה מכרים משותפים. "הם סיפרו שהוא היה אדם מדהים עם אישיות מיוחדת במינה, וזה רק חיזק את הרצון שלי לילד ממנו ," אמרה.
עד מהרה הפכו י' והוריו של עידן למשפחה. הם נפגשו, דיברו על עידן, וי' אף החלה לכנותם "חמי וחמותי ." לאחרונה הם החליטו למסד את הקשר ובעזרתה של עו"ד רוזנבלום חתמו על הסכם המסדיר את מערכת היחסים ביניהם. בהסכם נקבע כי י' תקבל מהוריו של עידן היתר להשתמש בזרעו.

החוק מתיר ביצוע התהליך רק לאלמנות

פנייתה של י' לבית המשפט בבקשה לעבור הפריה בזרעו של החייל עידן שניר ז"ל היא תקדימית וראשונה מסוגה.
על פי המצב החוקי הקיים כיום, אישה יכולה לקבל תרומת זרע אנונימית בלבד. פקודת בריאות העם, ההוראה החוקית היחידה העוסקת בנושא תרומות זרע, קובעת כי אישה שמבקשת תרומת זרע תוכל לקבלה רק דרך בנק הזרע וללא פרטיו של התורם.
לדברי עו"ד אירית רוזנבלום, המייצגת את י ,' עד היום הסכימו הנשים שביקשו להביא ילדים לעולם לתנאי
הקובע שהתרומה תהיה אנונימית. אלא שי' רוצה שלילד שייוולד לה תהיה משפחה וסבא וסבתא, ומאחר שהיא עצמה יתומה מהורים, חשוב לה שהתרומה לא תהיה אנונימית.
בתביעתה של י' היא מדגישה כי הוריו של עידן מסכימים לבקשה וטוענים שיש להם זכות לקבל את זרעו של בנם מתוקף היותם היורשים החוקיים שלו. באמצעות עו"ד רוזנבלום טוענים ההורים טענה תקדימית שלפיה מאחר שעידן הסכים עוד בחייו להוציא מגופו זרע לצורך הבאת ילדים לעולם בעתיד, הרי שעם מותו הופך הזרע לרכושם הקנייני של הוריו מכוח היותם יורשיו החוקיים. לטענתם עוד, ברגע שהפקיד זרע הביע למעשה עידן את רצונו להעמיד צאצאים בעתיד, וכעת הם מממשים את צוואתו הביולוגית.
יצוין כי בשנת 2003 פירסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיות הקובעות שרק בת זוגו או הידועה בציבור של אדם שנפטר יכולה לדרוש להשתמש בזרעו לצורך העמדת צאצאים. ההנחיות מוציאות למעשה את ההורים מהתמונה ושוללות מהם את האפשרות להגיש בקשה דומה.
ידיעות אחרונות 24.9.08

ידיעות אחרונות 24.9.08

פורסם בקטגוריות: עדכונים וחדשות, עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין