דיני ירושה ואלמנוּת – זכויות כלכליות

מיהו אלמן ?

כאשר אדם נפטר יוכל בן זוגו לקבל זכויות כלכליות וסוציאליות על בסיס העובדה שהוא רשום כמי שהיה נשוי לבן זוגו. רישום רשמי של נישואין די בו כדי להוכיח כי הנפטר היה בן זוג.  בן זוג שמעולם לא נישאו וחיו כידועים בציבור, צריכים לקחת בחשבון שעליהם להוכיח את היותם בני זוג ויפה שעה אחת קודם. כלומר לא להמתין להתאלמנות.

דיני הירושה של מדינת ישראל, אמנם מייחסים מעמד חוקי לקשר בין ידועים בציבור ואף חוק הירושה קובע במפורש את זכויותיו של הידוע/ה בציבור אבל בהחלט מומלץ לכם להסדיר את הדברים מראש.

חשוב לדעת ! אדם נשוי שחי עם בן או בת זוג אחר/ת כידועים בציבור אבל מעולם לא התגרשו מבני זוגם הקודמים באופן רשמי, אף על פי שהוא חי בנפרד מהם, חשוב שיסדיר את פרידתו בגירושים רשמיים. אדם שלא מסדיר את העניין ולא מתגרש, ייחשב כאדם נשוי ולכן בעניינים מסויימים שבדיני ירושה ייהנה בן זוגו, לו הוא עדיין נשוי באופן רשמי,  מזכויות כלכליות שונות, הניתנות לאלמן/ה מטעם ביטוח לאומי, קרנות פנסיה, מקום העבודה וכיוב'. כל זאת משום שלמוסדות השונים אין מידע אודות חייו הפרטיים של האדם וההנחה היא שהרישום הוא אכן המצב העובדתי, אלא אם הוכח אחרת (למשל אם היו גירושין אך מעולם לא דווח עליהם).

לכן, אדם החי עם ידוע/ה בציבור, חשוב שיקדים להסדיר את מעמדו של בן/בת זוגו הידוע/ה בציבור בעוד מועד ויימנע תחרות על הירושה עם בן הזוג הנשוי, ממנו לא התגרש.

מה מציע לכם ארגון משפחה חדשה כדי להבטיח את המעמד הזוגי שלכם לצורכי ירושה. 00001

א.  לתכנן את הצוואה.

ב. לערוך הסכם חיים משותפים, הסכם ממון.

ב. להנפיק תעודת זוגיות.

ג. לחתום על תצהיר זוגיות בפני עו"ד או נוטריון.

ד. להכין צוואה בכתב בה מצווים זכויות לבן הזוג הידוע בציבור.

ה. הדרכה כיצד להודיע למוסדות השונים על חייו המשותפים עם הידוע/ה בציבור.

ו. חינם מדריך זכויות לירושה בין בני זוג (להורדת המדריך לחצו כאן).

מהן הזכויות הכלכליות שיש לבן הזוג; 

  •  

    זכויות דיור

אדם שלא השאיר אחריו צוואה בה הוא מוריש לבן זוגו את זכויותיו בדירת המגורים ונכסיו, ייהנה בן הזוג הנותר בחיים מזכויות ירושה. ישנן זכויות דיור לאלמנים, מכוח היותם בני זוג של הנפטר גם בנכסים שלא הייתה לנפטר זכות בעלות מלאה בהם.

 זכויות בעלות בדירת המגורים – אם לא היו ילדים לנפטר יורש בן הזוג את זכויות הנפטר, אם היו ילדים יורש בן הזוג מחצית הזכויות ומחציתן לילדים.

זכויות מגורים בדיור מוגן – חוק הגנת הדייר קובע, דייר מוגן שהתגורר בדירה מוגנת ונפטר, יהיה בן-זוגו לדייר מוגן, ובלבד שהשניים היו בני-זוג לפחות ששה חדשים סמוך לפטירת הדייר והתגוררו  יחד בתקופה זו.

דיור אלמן בשכירות רגילה – זכותו של בן זוג שהתאלמן להמשיך ולהתגורר בדירה בדמי שכירות רגילה, תקבענה לפי חוזה השכירות, יש משמעות לשאלה, מי מבני הזוג חתם על חוזה השכירות ומה היו תנאי השכירות, בהתאם לכך יקבע, אם יוכל האלמן/ה להמשיך להתגורר בדירה.

חשוב לדעת ! בן זוג איננו יורש זכויות שכירות, זכויות השכירות הן זכויות זמניות המאפשרות לאדם להתגורר בנכס מקרקעין של אחר, עם הסתלקותו של אדם, אין בן זוגו נכנס בנעליו, לשם כך חייבת להיות הוראה מיוחדת.

  • זכויות כספיות בבנק  

1 (1)

בפקודת הבנקאות מופיע סעיף הנקרא "אריכות ימים", משמעות הדבר שכאשר נפטר אחד מבני הזוג, בן הזוג הנותר בחיים, רשאי להמשיך ולפעול בחשבון הבנק המשותף ללא הגבלה. יש לסייג את הנאמר כאן, למקרה שבו למנוח, היו חובות כלפי יורשים מכוח החוק או על פי צוואה, במקרה זה, יצטרך האלמן/ה להתקזז איתם, מתוך העיזבון.

  • קרנות פנסיה ופוליסות קצבה

פנסיה, היא סוג של גִּמְלָה, המשולמת לקרן פנסיה, בדרך כלל לעובדים שכירים עבור תקופת עבודתם אצל המעסיק, בין אם מדובר במעסיק ציבורי או מעסיק שהוא המדינה ובין אם מדובר במעסיק פרטי. פנסיה משולמת גם לעובדים עצמאים, אשר נהגו להעביר תשלום קבוע כחסכון לפנסיה לאחת מקרנות הפנסיה  בישראל.

פוליסת קצבה– חסכון שנעשה במסגרת אחת מחברות הביטוח. כאשר מבוטח נפטר, בן זוגו ימשיך לקבל את גמלת הפנסיה לאחר הסתלקותו, ואם היו לנפטר ילדים, יקבלו גם ילדיו גמלה קבועה (עד גיל 18 או 21 או אם אינם מסוגלים לכלכל את עצמם) ואף אנשים נוספים התלויים באותו אדם שנפטר כדי להמשיך ולהתקיים. השאירים אינם מקבלים את הסכום המלא של הגמלה שנצברה בקרן הפנסיה, אלא אחוז מסוים ממנה (משתנה בהתאם לתקנון קרן הפנסיה).

תקנון קרן הפנסיה  כל קרן פנסיה פועלת לפי תקנון המחייב אותה ביחס לכלל העמיתים.  מומלץ לכל אחד לעיין בתקנון וללמוד את הוראותיו ביחס למעמדו וזכויותיו של בן זוג, בפרט כאשר מדובר בבן זוג ידוע בציבור.

חשוב לדעת !  תקנון קרן הפנסיה ניתן לשינוי באישור האוצר. הקרן מחויבת שלא להיכנס לגרעון אקטוארי (עתידי) ולכן, יתכן שהאוצר יחייב את הקרן לקצץ בקצבאות שלה.  האוצר רשאי ואף מבצע לא אחת, רפורמות בכלל קרנות הפנסיה ולעיתים שינויים אלה פוגעים בעמיתים. לעומת זאת פוליסת קצבה שנעשית במסגרת חברת ביטוח, היא חוזה מחייב וחברת הביטוח חייבת לעמוד בו והאוצר אינו יכול להכניס בו שינויים בדיעבד.  זהו אולי היתרון המשמעותי ביותר של פוליסת קצבה על פני קרן פנסיה.  כאשר האוצר מכניס רפורמות בביטוחי המנהלים, הרפורמות הללו חלות ומתייחסות רק לגבי פוליסות חדשות, שיונפקו החל מכניסתה של הרפורמה לתוקף ולא נוגעות לתוכניות קיימות.

  • ביטוח לאומי קצבאות שונות

"קצבת שאירים",  "מענק שאירים",  "מענק חימום", "שיקום מקצועי ודמי מחיה לאלמנים ואלמנות", "מענק פטירה" .

עוד לא דאגתם לצוואה ולעתיד משפחתכם ורכושכם? עכשיו זה הזמן-  צרו איתנו קשר בטלפון 03-5660504 (א'-ה' 09:00-18:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

 

פורסם בקטגוריות: הסכם ממון והסכמי זוגיות, ידועים בציבור, מידע כללי, מידע על שירותים, פוסטים לעמוד הבית, צוואה וירושה, תעודת זוגיותתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , 6 תגובות

6 תגובות

  1. נועה נועה
    Posted 18 באוגוסט 2013 at 17:21 | Permalink

    בן זוגי ואני אכן לא מתכננים להינשא ברבנות והפתרון שמשפחה חדשה מציע חשוב מאוד.
    שמעתי בעבר על תעודת הזוגיות ועם הזמן אני מבינה כמה הנושא הזה קריטי.
    הפתרונות המשפטיים שאתם מציעים אכן עוזרים להסדיר את כל הנושא הכלכלי (ועוד נושאים אחרים) מלבד צוואות וירושות ועוד נושאים שמעדיפים שלא לחשוב עליהם בשלב זה.
    תודה.

  2. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 18 באוגוסט 2013 at 22:56 | Permalink

    תודה נועה על ההערה, אם כי תגובתך איננה מדוייקת.
    תעודת הזוגיות מקנה מעמד זוגי של בני זוג ידועים בציבור וככאלה הם בהחלט בעלי זכויות ירושה. חוק הירושה בסעיף 55 מעניק מעמד שווה לידוע בציבור, אלא שחייבים לדעת על קיומו ו
    איך נדע על קיומו של הידוע/ה בציבור ?! נכון ! באמצעות ההצהרה ותעודת הזוגיות.

  3. יעקב יעקב
    Posted 27 בפברואר 2018 at 22:27 | Permalink

    בקרנות פנסיה חדשות ובפוליסות ביטוח יש מגוון רחב של מסלולי פרישה המאפשרים לבצע התאמה אופטימאלית בהתאם למבנה התא המשפחתי וצורכי הפנסיונר/ית. ניתן לפצל כך שחלק מהקצבה תשולם עם זכאות לבן הזוג וחלק מהקצבה תשוריין למוטבים ( ילדים, בן זוג לשעבר). יש גם לקחת בחשבון את המיסוי על הפנסיונר או על שאיריו או מוטביו כך שהבחינה היא פרטנית ואישית.

  4. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 28 בפברואר 2018 at 0:43 | Permalink

    תודה רבה על ההערה וההארה. חשוב מאד

  5. הדס שמחון הדס שמחון
    Posted 18 באוקטובר 2018 at 16:00 | Permalink

    אלמנה שמקבלת קצבת שארים מקופת המדינה. האם אני ראשית לקבל פנסיה נוספת מקופת המדינה מהבן זוג הנוכחי. שגם הוא עובד מדינה.
    ואם כן איך זה נעשה.

  6. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 18 באוקטובר 2018 at 23:20 | Permalink

    עליך לבדוק בתקנונים של שתי קרנות הפנסיה. לרוב אין כפל פנסיות.

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין