בצעד נדיר, סרבנית גט תישלח לחודש מאסר

בשל סכסוך כספי מסרבת האשה להתגרש כבר 15 שנים: "לא אסכים גם אם ייקחו אותי לכלא"

בית הדין הרבני בירושלים החליט השבוע בצעד נדיר להוציא צו מאסר נגד סרבנית גט בת 59, המסרבת משנת 1996 לקבל גט מבעלה. "לא אקח את הגט בשום פנים ואופן, גם אם ייקחו אותי לכלא. אני קורצתי ממתכת אצילה, אי אפשר לשבור אותי", אמרה אתמול ל"הארץ". היא צפויה להיאסר בשבוע הבא.
האשה, תושבת מרכז הארץ, בעברה מורה למדעים בחטיבת ביניים בצפון, מסרבת בתוקף "לקחת גט" מבעלה, בעקבות סכסוך רכוש מתמשך בין השניים. לאחר שבמשך השנים הטיל עליה בית הדין הרבני שורת סנקציות, הורו השבוע הדיינים אברהם שיינפלד, אליהו אברג'יל ומרדכי טולידאנו, להוציא נגדה צו מאסר למשך 30 יום. עותק מהחלטתם הועבר ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין ולנשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב שלמה עמאר.
.
הזוג התחתן בשנת 1987, שלושה חודשים לפני שנולד בנם היחיד. תשע שנים מאוחר יותר פתח הבעל תיק גירושים ברבנות. בסוף אותה שנה חויבה האשה לקחת את הגט, אולם מאז היא עומדת בסירובה.
לדברי האשה, "לבית הדין אין סמכות לתת את החלטתו מאחר שבמקור, ההחלטה לתת את הגט התקבלה על סמך ראיות לא קבילות".
היא טוענת כי תסכים לקחת את הגט בתנאי שתקבל את המגיע לה: וילה במרכז הארץ וסכום של כמיליון דולרים וחצי. היא רואה דרישה זו כהסכמה לוותר על רכוש רב נוסף שהיה בידי בעלה, ובכלל זה חברות רווחיות שבשליטתו.
אולם ב-2001 הורה בית הדין הרבני על חלוקת רכוש הזוג והבעל טוען כי אשתו קיבלה כבר אז את המגיע לה. לדבריו, מאז היא נוקטת נגדו בסחטנות באמצעות הגט. במהלך השנים הוטלו על האשה כמה סנקציות כדי שתיקח את הגט, ובהן: עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות על חשבון הבנק שלה וביטול רשיון הנהיגה. אולם האשה עמדה בסירובה. לפני כשש שנים ניתן לבעל, באופן מיוחד, היתר נישואים לאחר שנקבע בפסק דין שהאשה חייבת לקבל את הגט. אולם לדברי עורך דינו של הבעל, שמואל גרוס, מוסדות המדינה לא מכירים בהיתר זה, כך שהזוג עדיין רשום כנשוי.
.
עו"ד אירית רוזנבלום, שעומדת בראש ארגון משפחה חדשה, נרתמה לעזרת הבעל, פנתה למשרד הפנים בבקשה שיסיר את רישומו של הגבר כנשוי ובמקום זאת ירשום כי הסטטוס שלו "בבירור". "מדובר במקרה אבסורדי ומופרך בו ברור כי אין מקום להמשך הזוגיות של השניים", אומרת רוזנבלום, "אולם אחד מהם, הגבר במקרה זה, לא מצליח להשתחרר מאשתו, למרות שניתן לו היתר נישואים, שהמשמעות שלו היא שהוא יכול לשאת אשה חדשה. אפשר היה לקוות שגורמים כמו משרד הפנים יבינו את הבעיתיות ויאפשרו לשחרר אותו מהמסגרת הזאת".
רוזנבלום הסבירה כי העובדה שהגבר עדיין רשום כנשוי היא בעלת משמעויות, בין השאר, ביחס לזכות של האשה לרשת אותו, לזכות בפנסיה שלו ובעלת משמעות במוסדות כמו מס הכנסה, קופת חולים וביטוח לאומי.
.
לדברי עו"ד בתיה כהנא דרור, שעומדת בראש ארגון מבוי סתום, המטפל במסורבות גט (ברוב המכריע של המקרים הבעל הוא זה שמסרב), אחת מכל חמש נשים בהליכי גירושין דיווחה על מצב זמני או קבוע של סרבנות גט. להערכתה בכל שנה מתווספות 3,400 מסורבות גט חדשות. כהנא דרור אמרה כי לא נתקלה במקרה בו אשה נשלחה למאסר בעקבות סרבנות גט. יחד עם זה, אמרה שהיא מצדיקה את החלטת בית הדין, שכן לדבריה, "גט לא יכול לשמש כלי סחטני לא עבור הגבר ולא עבור האשה".
.
בצעד נדיר, סרבנית גט תישלח לחודש מאסר

בצעד נדיר, סרבנית גט תישלח לחודש מאסר

פורסם לראשונה ב"הארץ"

פורסם בקטגוריות: עדכונים וחדשות, עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין