גאמי לא יעצור את הפונדקאות

מאת : אירית רוזנבלום עו"ד

פונדקאות איננה פשע ! פונדקאות היא המעשה האציל ביותר של יצירת חיים. מי שאינו מבין זאת הוא לא בן אדם! 
סיפורו של גאמי התינוק שננטש ע"י זוג אוסטרלי הוא פשע של אנשים שנטשו ילד. אסור לאסור את הפונדקאות וחייבים לסייע לאנשים חשוכי ילדים, אבל;

צריך לקצר את הליכי קבלת האחריות ההורית !
צריך לאפשר פונדקאות בארץ !
צריך לחסל את הועדות הפומפוזיות החורצות גורלות אדם !
אפשר לקבוע תנאים מגבילים בחוק, שיהיו סבירים, שיהיו אפשריים ויהפכו אנשים להורים מאושרים. 

 סיפורו של התינוק גאמי מציף מחדש את הדיון בהיתר להסתייע בשירותי פונדקאות ובעצם קיומה של הפונדקאות. גאמי הוא תינוק שנולד לאם פונדקאית מתאילנד בן לזוג הורים מאוסטרליה. גאמי, נולד יחד עם אחותו התאומה, לפני מספר חודשים, אלא שהוא לוקה בתסמונת דאון, לקות שנתגלתה אצלו כבר במהלך ההיריון שנשאה האם הפונדקאית. כאשר נודע לזוג ההורים האוסטרלי שתינוקם סובל מתסמונת דאון הם ביקשו מהאם הפונדקאית להפסיק את ההיריון, אולם היא סירבה וביקשה בכל זאת ללדת אותו. כאשר נולד גאמי, יחד עם אחותו התאומה, שנולדה תינוקת בריאה, נטלו ההורים האוסטרלים את הבת איתם לאוסטרליה ואת גאמי החליטו לנטוש בתאילנד.10410207_783458081712054_9026692694522827759_n (1)

 בתוך כך, הודיעה האם הפונדקאית, שלא תוותר על גאמי ואם הוריו נוטשים אותו, היא תגדל אותו. אין ספק אפוא שדווקא האם הפונדקאית מתגלה כאדם המצפוני ביותר בסיפור הזה, מלאכית של ממש ואולי היחידה שנוטלת אחריות.

 עוד נודע עכשיו, שהאב האוסטרלי הוא עבריין מין מורשע שריצה גם כמה שנים בכלא האוסטרלי בגין עבירות מין, עובדה המעוררת לא פחות שאלות ביחס לזכותו להיות אב לילדים.

למה כן פונדקאות

 כתומכת נלהבת בפרוצדורה של הפונדקאות, אודה שהשערורייה הזו, הפכה את קרביי ועוררה בי פלצות, איזו עזות מצח, איזה מעשה כיעור ואיזה ניצול, אולם מכאן ועד הסקת המסקנות הגורפות בדבר איסור הפונדקאות, הדרך ארוכה.

 תגובתה הראשונה של תאילנד, הייתה כי תחוקק חוק האוסר על פונדקאות בתאילנד ואוסטרליה מצידה אף היא שוקלת החמרה קשה בחקיקה והגברת הפיקוח על התהליך. אותי מפתיעות מאד המסקנות הקשות הללו, איך בין לילה, אחרי שנים שבהן מתקיים הליך הפונדקאות ובהצלחה רבה, מבקשים לחסל אותו ברגע, בגלל פרשה עגומה אחת  האם ממנה ניתן ללמוד על הכלל, האם נכון בעטיה לאסור פונדקאות?!

פונדקאות איננה פשע

 פונדקאות איננה פשע ! פונדקאות היא המעשה האציל ביותר שיכול אדם אחד לעשות למען האחר לשם יצירת חיים. גם בפרשה הזו יש כדי להעיד כיצד אישה אחת יכולה ורוצה להתגייס למען האחרים ועד כמה היא עושה זאת שלא בעבור כסף בלבד.

 אני סבורה שהמסקנות היו צריכות להיות לגמרי הפוכות, הפוכות כי צריך לאפשר את הפונדקאות צריך לאפשר פונדקאות בכל העולם בכל מדינה ומדינה וצריך להפסיק לחשוב כל הזמן, שאנחנו בני האדם יכולים למנוע מאחרים את הזכות להיות הורים.

הפונדקאות היא פתרון אצילי של האנושות, אשר מצאה את הדרך בה אנשים מסתייעים אלו באלו, כדי להביא ילדים לעולם. הבסיס לקשר הפונדקאי חייב להיות איתן ומוסכם מראש ומגובה מבחינה משפטית – אבל הוא חייב להמשיך להתקיים.

מי אחראי על הילד

 מבחינה משפטית זה מחייב שבהסכמים שבין הפונדקאית להורים חשוכי הילדים, תילקח בחשבון רשימה של התרחשויות שעלולות לצוץ במהלך הזה, כמו אם הילד לא יהיה בריא, או שחס וחלילה ייוולד ללא רוח חיים, או שהפונדקאית תחלה כתוצאה מן ההיריון ועוד. מצבים אלו עלולים להתרחש בכל היריון לגבי כל אישה, בין שהיא האם הביולוגית של הילד ובין, שהיא אם פונדקאית.

יש לקחת בחשבון גם את שאלת האחריות ההורית ופירושו לשרטט תוכנית התנהגות שיש לפעול על פיה ובסופה לקחת אחריות. בהיעדר נטילת אחריות צריכה להיות סנקציה אפילו סנקציה פלילית על מי שלא מתנהג כראוי, נוטש ולא לוקח אחריות.

גאמי לא היה ננטש אם הוריו היו מקבלים את האחריות עליו מרגע הולדתו ואם היה ננטש הם היו מורשעים מייד ובדין. העובדה שלא נרשמו כהורים בגלל הבירוקרטיה המשפטית המסורבלת אפשרה להם לברוח מכל אחריות.

שנות מאבקיי הרבות לאפשר את הפונדקאות בכלל ובישראל בפרט לימדוני, שהפונדקאות נחוצה, נחוצה אף מאד, כי יש להקל על ההורים את רישומם כהורים לילד הנולד באמצעות פונדקאית, כי הפונדקאות חייבת להיות יותר זמינה ואפשרית.

מסקנות לא אנושיות

 הסיפור האנושי של גאמי הוא אכן מזעזע וקשה, אולם אסור שכתוצאה ממנו יתרחש תהליך הסקת מסקנות שגוי ונמהר וחסר אחריות רק כדי שהמדינות המעורבות בו תברחנה מאחריות. כלל ידוע הוא שכאשר לא עושים לא טועים וכשאין נטילת אחריות אין אחראים.

 המזור והתועלת שמביאה הפונדקאות לעולם אינם יכולים להיבטל מפני כמה פחדנים שמסרבים לקחת אחריות. פונדקאות כרוכה כיום בתהליך בירוקראטי ומשפטי מסורבל שהוא רצוף כשלים אשר יש לתקנם בדחיפות; לתקן ולא לעצור, לשנות ולא להפסיק, כי את הפונדקאות חייבים לאפשר, הפונדקאות יוצרת חיים והיא הביטוי הנעלה ביותר של האדם המבקש להקים משפחה חדשה ולהיות הורה. הפתרון הוא הטלת אחריות מיידית על ההורה רק כך לא ינטשו ילדים לעולם ורק כך, יהפכו יותר בני אדם לאנשים מאושרים.

  * הכותבת היא מומחית לדיני פריון ומשפחה ומייסדת ארגון משפחה חדשה

מעוניינים בפתיחת הליך פונדקאות או פגישת ייעוץ בנושא? אתם מוזמנים ליצור קשר בעזרת הטופס הבא או בטלפון 03-5660504 (ימים א'-ה' 09:00-18:00)

למידע נוסף השאירו פרטים

פורסם בקטגוריות: הורות - מידע ומאמרים, פונדקאותתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין