ידועים בציבור – צמד מילים שאנחנו אוהבים או שהיינו רוצים לשנות ומה המשמעות המשפטית.

אם הנכם בני זוג , החיים יחד תחת קורת גג אחד ומנהלים משק בית משותף, זה ודאי יעניין אתכם לדעת, שיש משמעות לקשר שביניכם, עד כדי כך שטרחה השפה העברית לתת לו שם "ידועים בציבור" וטרח המחוקק להגדיר אותו מבחינה משפטית וטרחה המדינה לתת לו מעמד. אז זה קשר מחייב שכדאי ללמוד עליו כמה פרטים;

איך מוכיחים ידועים בציבור?המעמד המשפטי של הזוגיות

כיום ניתן לראות בקשר שבין ידועים בציבור קשר מחייב, ממש כמו נישואים, אלא שבשונה מנישואים, כאן בני הזוג לא מתחתנים באופן רשמי, ולכן גם אינם זקוקים למסמכי רישום נישואים, שמנפיקה הרבנות או מוסדות בחו"ל. גם במקרה של פרידה ביניהם הם אינם עוברים הליכי גירושים בבית משפט אזרחי או בבית דין רבני.

ברגע שבני הזוג יוכיחו שהם ידועים בציבור הם יוכלו ליהנות מההטבות והזכויות שיש לזוג נשוי.

מיהו הידוע בציבור?

ידוע בציבור הוא מי שחי עם בן או בת זוג תחת קורת גג אחת ומנהל איתו משק בית משותף.

למידע נוסף השאירו פרטים

איך מוכיחים ידועים בציבור?

הנוהל הוא קצר ופשוט, מנפיקים תעודת זוגיות, תעודת זוגיות היא תעודה משפטית, שמוכיחה את הקשר הזוגי ומונפקת על ידי ארגון משפחה חדשה, הגוף היחיד בישראל שהוא בעל הזיכיון להנפקת תעודות זוגיות.

מהו מקור המושג "ידועים בציבור"

הביטוי "ידועים בציבור" או כפי שהיה שגור תחילה בצורתו המלאה יותר "ידועה בציבור כאשתו" או "ידוע בציבור כבעלה", מוכר עוד מסוף שנות ה-50. אל בתי המשפט הגיעו בני זוג, שלא נישאו ברבנות ולא קידשו זה את זה. השופטים התקשו להכריע בדבר זכויות ידועים בציבור כלומר בני זוג שחיו חיי שיתוף מלאים, רק ללא הנישואין. עם זאת, היה ברור שמדובר בבני זוג לכל דבר ועניין וחייבים למצוא להם מענה.

באותם ימים, משום שלא רצו לעורר מהומות וליצור מושג חדש שיתאר את הקשר הזוגי שאיננו קשר נשואים אבל בכל זאת קשר קיים, העניקו בתי המשפט שם לאותם זוגות, קראו להם "ידועים בציבור".

פסיקת בתי המשפט משנות ה-50 ואילך יצקה תוכן למושג זה, ובעוד בראשית הדרך התלבטו בתי המשפט בשאלה מיהם הידועים בציבור והאם צריך לכבד את מעמדם, כיום 60 שנה אחרי, מוכרים הידועים בציבור כבני זוג לכל דבר ועניין וזכויות הידועים בציבור שוות למעשה לזכויות של בני זוג שנישאו ברבנות או בנישואים אזרחיים בחו"ל. במהלך השנים גם בני זוג מאותו המין קיבלו מעמד דומה לבני זוג ידועים בציבור.

עם הזמן ובמהלך השנים,  נחקקו חוקים ונקבעו תקנות חדשות שאימצו את המושג "ידועים בציבור" כאלטרנטיבה אזרחית למוסד הנישואין.

חשוב להדגיש בהקשר זה, מוסד "הידועים בציבור" הינו חלק בלתי נפרד ממערכת הדינים הישראליים ולכן ניתן כיום להסדיר זוגיות בישראל גם מחוץ לכותלי הרבנות ולזכות במעמד השווה לזוג נשוי.

האם צמד המילים "ידועים בציבור" ערב לאוזניכם?

מעת לעת,  נתקלנו לא אחת בתחושת אי נוחות שליוותה זוגות רבים המכונים ידועים בציבור, אנחנו יכולים לספר שהם חיפשו מונח חביב יותר שיבטא את אחריותם לבחירתם, שיבטא את אהבתם ולא את תלותם בציבור או במבחנים חיצוניים על מנת להוכיח את זוגיותם. כך הוצעו הצעות שונות, אולם אף אחת מהן לא הפכה למטבע לשון. כך למשל הוצעו המונחים "שותפי חיים", "הידוגים", "תרידרים" זוּגר וזוּגה ועוד. אחת מן ההצעות הצליחה יותר הייתה "זוגרים", והיא משמשת את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדוחותיה השנתיים ותו לא.

למרות הניסיונות וההצעות היפות, אף ניסיון לא צלח והידועים בציבור נותרו כמינוח הידוע בציבור.

בין הסיבות לקושי להחליף את המונח היא הסיבה שלא נמצא מושג שמתאר ומסביר וגם קליט יותר מהמושג הנוכחי. הקושי הנוסף הוא, שהמושג החברתי, הפך להיות מושג משפטי וכבר נכנס לספרי החוק והמשפט כדי להוציא אותו משם ולהחליפו באחר, יהיה צורך לתקן את החוקים.

לסיכום, המונח "ידועים בציבור" הינו מונח בסיסי המתאר את האופן שבו הופכים בני זוג לשניים, שהם משפחה חדשה בישראל בדיוק כפי שבני זוג העורכים חופה וקידושין הופכים להיות נשואים.

הסכם ידועים בציבור

מומלץ מאד לבני זוג החיים כידועים בציבור, כפי שמומלץ גם לכל זוג נשוי, לקבוע כיצד ינהלו את חייהם המשותפים באור ושמחה בתיאום ציפיות מלא, באמצעות הסכם חיים משותפים או הסכם ידועים בציבור.

אל לכם לחשוש או להירתע מלערוך הסכם, הסכם הוא אמצעי נפלא לבטא את הרצונות שלכם ובדרך זו להסביר אותם לבן או בת זוגכם, במקום לחיות עם מועקה ומחשבות שונות בלב, עדיף להניח הכל על השולחן, כשהדברים ברורים וגלויים החיים הופכים להיום פשוטים ונעימים ואפילו יש זמן גם לרומנטיקה. הסכם ידועים בציבור יכול להיות הסכם עקרונות בסיסי או הסכם מפורט זאת בהתאם לרוחם ואופיים של בני הזוג, לכל אחד מההסכמים יתרונות משלו.   

אז עכשיו שהכול כבר מובן ויש היסטוריה ומורשת לידועים בציבור, ברור שכבודם במקומו מונח והם הפתרון לנישואים אזרחיים בישראל.

מאת: יונתן דניאל הופמן, עו"ד

רוצים להתחתן כידועים בציבור ? הנפיקו תעודת זוגיות

לקביעת תור – צרו איתנו קשר בטלפון 03-5660504 (א'-ה' 09:00-18:00) או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:

למידע נוסף השאירו פרטים

פורסם בקטגוריות: הסכם ממון והסכמי זוגיות, ידועים בציבור, מאמרים, מידע על שירותים, פוסטים לעמוד הבית, תעודת זוגיותתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , 2 תגובות

2 תגובות

  1. ורד גלאם ורד גלאם
    Posted 8 ביוני 2018 at 15:41 | Permalink

    אני נמצאת בזוגיות כבר 6 שנים . ויש לנו כל פעם דברים לא ברורים בקשר שלנו העיקר מבחינתי כי אני גרושה הוא אלמן ויש לו פנסיה ממקום העבודה לי למשל אין לי פנסיה מסודרת ממקום העבודה אולי משהו ממש קטן בתוספת בטוח לאומי . אני מתעקשת לעשות הסכם או ממון או ידוע בציבור אשר יבטיח לי בעתיד זכויות פנסיות שלו אם וכאשר ילך לעולמו או לחילופין אם לי יקרה משהו אז גם הוא יהיה זכאי לקבל שארים . לגבי יתר הרכוש אין לי שום דרישות . רציתי לדעת איזה הסכם אפשר לעשות כי הוא קצת מפחד שמא זה יפגע בנכסים שלו . תודה הראש על התשובה .

  2. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 11 ביוני 2018 at 23:37 | Permalink

    . יש פתרון למצב הזה, באמצעות תעודת זוגיות והסכם שיסדיר את העניין. צרי איתנו קשר 03-5660504

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין