להתגייר כדי להתחתן, מעשה כפייה או דרישה לגיטימית.

מאת עו"ד אירית רוזנבלום

אדם נולד כשהוא בן לדת מסוימת, כמעט ואין אנשים בעולם הנולדים חסרי דת לדורותיהם, חקירה קצרה של שניים שלושה דורות אחורה תביא אותנו לגילוי מלא בדבר מוצאו הדתי של כל אחד מאיתנו. תהליך החילוניות של אזרחי העולם המערבי החל לפני כ 300 שנה והשפעתו איננה יכולה לטשטש את עקבותיהם של מרבית אזרחי המדינה (רוב אזרחי ישראל משתייכים לעולם המערבי) .

עם כל זאת, גלי ההגירה שהגיעו לישראל במהלך שנות קיומה, הביאו מהגרים רבים שאינם יהודים. ב 1948 קיבל העם היהודי מחבר מדינות העולם את הזכות על ארץ ישראל. על יסודות אלו בין היתר נחקקו חוקים המפלים באופן מוצהר בין יהודים למי שאינם יהודים, חוק השבות המכניס בשערי המדינה את כל מי שהם יהודים ומונע כניסתם האוטומטית של מי שאינם יהודים, חוק הגיור, חוק שיפוט בתי דין רבניים ועוד ועל יסודות אלו נוצר הדין הקובע כיצד מתחתנים בישראל וכיצד מקימים בה משפחה.גיור

הגיור כתנאי לנישואין בישראל

על פי חוק, יכול אדם להינשא בישראל רק לבן זוג שהוא בן דתו. כך שיהודי יכול להינשא רק ליהודי מוסלמי למוסלמי ונוצרי לנוצרי. אם רוצה אדם להינשא לבן זוג בן דת אחרת יוכל הדבר להיעשות רק בתנאי שאחד מבני הזוג ימיר את דתו לדת של בן זוגו. המרת דתו של אדם שאינו יהודי לדת היהודית, מחייבת הליך גיור, רק בסיומו של ההליך יוכל המתגייר לבוא בקהל ישראל ולהינשא לבן/בת זוג יהודי.

עם זאת מעטים יודעים שהגיור בישראל הוא הליך ארוך וממושך המחייב את המתגייר ללמוד את דיני היהדות ויסודות ההלכה היהודית, לימודים הנמשכים ארבעה עשר חודשים, כמו כן עליו להתחייב ולנהל אורח חיים יהודי דתי ולעמוד במבחני גיור הכוללים בין היתר טבילה במקווה באישור שלושה רבנים.

הגיור בישראל ובעולם היהודי בכלל, מדגיש את הקושי וההקפדה שנוקטת היהדות בקבלת זרים לתוכה, קושי זה יצר בשנים האחרונות, משבר שהלך והתעצם משום שמערכת הגיור לא גילתה סובלנות כלפי מיליוני העולים החדשים שהגיעו לישראל וביקשו לחיות בה כבני העם היהודי.

צרו קשר אם נתקלתם בקושי להוכחת יהדותכם ברישום לנישואים.

בימים א' עד ה' בין השעות 09:00 ל 18:00 טלפון 03-5660504

למידע נוסף השאירו פרטים

יוזמה לשינוי חוק הגיור

בשנת 2014 יזם ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) הצעה שמקלה על הגיור בישראל, לפי ההצעה כמעט כל רב עיר יוכל להקים בית דין לגיור בראשותו ובתי הדין המקומיים הללו יפעלו במקביל לבתי הדין המיוחדים שפועלים כיום תחת אגף הגיור. לטענתו הקמת בתי דין חדשים תשחרר חסמים, ותעודד אזרחים בעיקר אלה המוגדרים חסרי דת (כמותם יש בישראל כ  364,000 איש ) לעבור את התהליך באמצעות רבנים אורתודוקסים המצהירים על רצונם להקל בגיור.

האם הרפורמה היא אכן מהפכה שתקל על אזרחים את הגיור בישראל ?

בספק. מימוש ההצהרות בדבר "מהפכה" תלוי במידה רבה בשאלה עד כמה רבנים ינצלו את הסמכות החדשה שניתנה להם לגייר והאם הרבנים הראשיים יממשו את סמכותם הייחודית והסופית וימנעו את אשרורם של הגיורים המקלים.

חיוב בגיור כמעשה אלים.

"המרה" פירושה החלפה, חילוף דבר בדבר, כאשר אדם מחליט להינשא הוא מבקש להחליף את חיי רווקותו בחיי שיתוף עם בן זוגו, הפיתוי לעשות זאת הוא פיתוי רגשי שנוצר בו, הנובע מרגש של אהבה, חיבה ורצון להיות ביחד. לעיתים מימוש המהלך הזה, כרוך במכשולים רבים כמו החלפת ארץ המגורים (כך לגבי העולים החדשים ומהגרי העבודה) או עיר המגורים (ערביי ישראל) אלא שהשינויים הללו הם פיסיים בלבד ואין להשוות אותם לשינוי דרמטי כמו המרת דת או גיור. לשם גיור נדרשת הסכמה מודעת של המתגייר לקבל על עצמו קיומם של חוקים חדשים, פולחנים חדשים ואמונה חדשה אשר זרה לו לגמרי. תהליך הגיור הוא כאמור ממושך וקשה ומחייב התמסרות מלאה. נשאלת השאלה האם כדי לממש אהבה, חייב אדם לעשות מאמץ כה גדול והאם אין בדרישה לשנות תרבות ואמונה, בבחינת דרישה העוברת את גבול המותר?

ובכן, גיור יכול להיות מעשה מבורך וחשוב ועל אחת כמה וכמה כשהוא נובע מתוך רצונו הטהור של המתגייר, אבל כשהוא כרוך ברצון אחר לגמרי, הרצון להינשא לאהובו או אהובתו אזי מדובר במכשול קשה ואלים ובלתי מידיתי.  

המחיר שגובה הגיור מאדם על מנת להינשא לבחיר או בחירת ליבו אינו מצדיק את קיומו ובוודאי שאינו משקף את עמדת הדת היהודית המקבלת את גיוריה מתוך שהם עושים זאת לשמה בלבד ולא לשם מטרה כלשהי אחרת.

אז מהו הפתרון לנישואים בישראל ?

הפתרון לנישואים בין בני זוג שכל אחד מהם בן דת אחרת איננו המרת דת או גיור, אלא נישואים אזרחיים או תעודת זוגיות. מאחר ובישראל אין אפשרות להינשא בנישואים אזרחיים אזי תעודת הזוגיות היא הפתרון לנישואים אזרחיים בישראל. תעודת הזוגיות מאפשרת קיומה של הזוגיות על בסיס קשר זוגי אמיתי וכנה תוך שהיא מעניקה לבני הזוג זכויות שוות לבני זוג נשואים. תעודת הזוגיות מכבדת כל אדם וכל אדם כשווה לבן זוגו וכל אדם כשווה בפני החוק, כל זאת מבלי לדרוש מאיש מהם לבצע פעולות שאינם קשורות בזוגיותם כגון גיור או המרת דתם.

פורסם בקטגוריות: מאמרים, נישואין ונישואין אזרחיים, פוסטים לעמוד הבית, תעודת זוגיותתגיות: , , , , , , , 3 תגובות

3 תגובות

  1. שושי טל שושי טל
    Posted 31 במאי 2015 at 17:09 | Permalink

    פתרון מעולה .לא צריך לנסוע לקפריסין להתחתן ואני מקוה שהתעודת הזוגיות תהיה רלונטית גם במשרד הפנים שמערמים בעיות ללא סוף

  2. יצחק יצחק
    Posted 6 במאי 2017 at 13:16 | Permalink

    האם תעודת זוגיות היא תעודה מוכרת על ידי כל הרשויות בארץ ואין עוררין בה?
    איך משיגים תעודת זוגיות?

  3. משפחה חדשה משפחה חדשה
    Posted 24 במאי 2017 at 21:36 | Permalink

    תעודת זוגיות עושים אצלנו במשפחה חדשה כל הפרטים כאן https://www.newfamily.org.il/services/civil-union-card/
    צור קשר טלפוני 03-5660504

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין