פרויקט משותף ל YNET ומשפחה חדשה למציאת שם למונח "ידועים בציבור"

מה זה ידועים בציבור? מי המציא את השם הזה? האם אנחנו אוהבים אותו?

יותר ויותר זוגות מעדיפים לחיות יחד בלי להינשא ברבנות. חלקם עורכים הסכמי ממון, וחלקם חיים יחד ללא הסכם. קוראים לזה "ידועים בציבור", אבל לביטוי יש קונוטציות שליליות של חיים בחטא, והוא גם מרמז על התערבות הכלל בחיי הפרט. ארגון "משפחה חדשה" פנה לאקדמיה ללשון בבקשה למצוא שם חלופי. גם אתם מוזמנים להציע שמות, דרך מנגנון יצירת קשר

"כששמעתי על המושג 'ידועים בציבור' שאלתי את עצמי אם הסטטוס שלי השתנה ולא שמתי לב, ובאיזו נקודה זה בדיוק קרה, אחרי שנה שעברנו לגור ביחד? אחרי שנתיים ויום? ומתי בדיוק הציבור הערטילאי הזה החליט שהפכתי מסתם רווקה לידועה של מישהו בציבור?" אומרת שירה, עורכת דין בת 35 מגבעתיים, המתגוררת עם בן זוגה יוני זה שלוש שנים. "יוני ואני בחרנו להימנע בדרך כל שהיא מחותמת של המדינה להוכיח את אהבתנו, והנה באה המדינה וכופה עלינו שם מוזר, שכל מהותו הוא כניסה של הכלל לתוך חדרי המיטות של הפרט".

דן, בן 31 מתל-אביב, חי עם חברתו שמונה שנים ומנהל איתה משק בית משותף. הוא אומר: "שנים אני מנסה להבין מיהו אותו ציבור שצריך לתת לי את החותם שאני וחברתי-לחיים מנהלים חיים משותפים. חשבתי לעצמי כמה פעמים איך אני אמור להוכיח לציבור הזה שבאמת אנחנו ביחד. למשל, כדי להוכיח שאנחנו לא סתם שותפים, אלא מנהלים מערכת אישות מלאה, האם כדאי שאכניס את הציבור לחדר המיטות ואתנה אהבים בפומבי, או בקיצור, האם אני צריך לדפוק בדלתותיהם של השכנים ולהצהיר על חיי המשותפים עם חברתי, או לדפוק את חברתי מול דלתות השכנים כדי שיבינו שהיא החברה שלי?"

שירה ודן נותנים כאן ביטוי לתחושת אי נוחות בקרב חלק מהזוגות שחיים יחד ומנהלים משק בית אחד מהביטוי "ידועים בציבור".

מה זה בעצם ידועים בציבור?

רומנטיקה עם ניהול כלכלי

ידועים בציבור הם בני זוג המנהלים משק בית משותף. סטודנטים החולקים דירה ומשחת שיניים משותפת לא יוגדרו כידועים בציבור אם אין ביניהם מערכת יחסית רומנטית, גם אם הם משלמים יחד שכר דירה. אבל הרומנטיקה אינה הסייג היחיד. זוג שנמצא בזוגיות חמש שנים ואינו גר יחד אינו מוגדר כידוע בציבור. כלומר, צריך מערכת ניהול כלכלית משותפת – שכר דירה, חשבונות, קניית מצרכים במכולת, חלוקת עבודה באחזקת הבית, כתובת משותפת (לא בהכרח חשבון משותף). מעמדם של ידועים בציבור שווה לבני זוג נשואים לגבי זכויות בעבודה, זכויות ירושה, חובות מניעת אלימות, זכויות בפני המוסד לביטוח לאומי. גם מבחינת המשכנתה יש זכויות זהות לאלו של זוגות נשואים, אם כי הפרוצדורה שונה.

ארגון "משפחה חדשה" יזם מכתב לאקדמיה העברית ללשון, בחתימת עו"ד אירית רוזנבלום, כדי שתפתור את בעיית הביטוי הזה, המרמז על הפקעת הפרט לטובת הכלל. הטענה היא שהכינוי נושא קונוטציה שלילית, ונגזר מהמשפט "ידוע בציבור כחַי בחטא". השם ארכאי ומעורר קונוטציות פולשניות וציבוריות למערכת יחסים אינטימית. הציבור במקרה זה הוא שמעניק את חותמת "הכשרות" על מערכת היחסים בין שני אוהבים.

בעיה נוספת בביטוי זה, לפי ארגון משפחה חדשה, היא "הכללתו של הציבור במה שהוא עניינו הבלעדי של הפרט. אנו סבורים כי יש טעם לפגם בשימוש בציבור כעד או כמיודע הכרחי וחלק מתיאור מצבו האישי של אדם. כפי שהמילים רווק/ה, נשוי/אה, אלמן/ה אינם כרוכים בקהל שיוכיח את מעמדם, כך גם מי שהינו 'ידוע בציבור' (ככינויו כיום), אינו אמור לשתף את ההמונים במעמדו האישי".

למה שיצטרכו לשתף את ההמונים במעמדם האישי (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

בנוסף, "הביטוי ידועים בציבור מתייחס אך ורק לזוגות המורכבים מגבר ואשה ואינו כולל בתוכו זוגות חד-מיניים… ראוי שגם בישראל 2006 יהיה שם שיכלול את מגוון הזוגות החיים ביחד, ללא קשר לזהותם המינית", נכתב בפניית הארגון.

הגולשים מוזמנים להציע באמצעות מנגנון התגובות שמות חלופים מוצלחים לצורה זו של זוגיות וחיים משותפים. n_family@netvision.net.il.

פורסם בקטגוריות: עדכונים וחדשות, עיתונות ותקשורתתגיות: , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין