רומזים לנו שיש חתונה אחרת

חתונה אחרת

חתונה אחרת – אפשר אחרת

תוכנית הריאליטי של קשת "חתונה ממבט ראשון", מציגה בפנינו, כמעט מבלי משים, כיצד אמורים היו להיראות חיינו באם מדינת ישראל היתה מדינה ככל המדינות, שלא מבקשת לכפות על אזרחיה הסדרים דתיים ומגבילים.

חתונה היא הסכם בין שני בני אדם, ברגע שהמדינה כצד שלישי שאין לו נגיעה לאותו הסכם, מבקשת להשפיע עליו ולהטיל הגבלות ומגבלות, זה המקום שבו העניינים מסתבכים.

הדוגמא הבולטת והמקוממת ביותר היא תופעת "סרבנות הגט", מקום שבו המדינה מאפשרת רק לצד אחד להקשות על השני. מקום למנוע ממנו לעשות זאת, היא משקיעה מאמצים בשלל דרכים לשכנע אותו שזה הדבר הנכון לעשות.

אבל ראו זה פלא, "קשת", צלחה במקום בו המדינה נכשלה, ומאפשרת למתחרי הריאליטי החדש שלה, 42 יום להחליט אם החתונה נכונה להם. אם יחליטו שלא, פשוט ייפרדו, כמה פשוט וקל. בלי סרבני גט ובלי שלל סנקציות ואיומים. מתאים, תמשיכו. לא מתאים, אפשר להתיר.  

אי אפשר להתעלם מהנועזות של התוכנית אל מול המציאות הישראלית. במדינה בה נישואים יכולים להפוך לבית אסורים בעבור נשים שבני זוגן בחרו לנצל את הכוח שהמדינה נתנה בידם, קמה פתאום תוכנית טלוויזיה ואומרת, תתחתנו איך שאתם רוצים ותיפרדו מתי שאתם רוצים.

דווקא מהמקום של העיסוק בחתונה, "חתונה ממבט ראשון", הופכת אותה להרבה יותר פשוטה, להרבה יותר קלה. למשהו שאפשר לעשות, גם ללא יותר מדי הכנות, כי קל מאוד גם לצאת ממנו.  מבהירה לנו שחתונה היא רק דרך אחת לבנות משפחה וגם היא כוללת בתוכה דרך חזרה.  מוסד הנישואים אינו יכול להיות מוסד כובל כל כך, באופן שמשאיר נשים שבויות בעגינותן. במקום זאת הוא צריך להיות מקום מכיל ומקבל, וגם כזה שמאפשר לנו להתחרט, כי הרי החיים האנושיים מלאי חרטות ושינויי דעה.

רוח ישראלית חדשה מנשבת, החברה האזרחית מאסה בכל הסידורים וההסדרים שכופה הרבנות. יותר ויותר בני זוג, לרבות חילוניים, דתיים, חרדים, אתיאיסטים וגם לא יהודים, מעדיפים כל הסדר אחר (תעודת זוגיות לדוגמא) ולא זה המוצע על ידי המדינה ושלוחתה הרבנות. הציבור מצביע ברגליים ועכשיו גם התקשורת התגייסה.  

תאוות השליטה של הדת על חיינו המיטה על עצמה את הנהירה ממנה.  אין בינה ובין ההלכה ולא כלום, מוסד הרבנות הוא מוסד חילוני אזרחי שמונה על ידי המדינה, ובכלים שניתנו לו מנסה להשליט את הדת במקום שלא נועדה ולא התכוננה להיות.

בפרפרזה על שיר קדמשנתי של יונה וולך, יוצרי "חתונה ממבט ראשון", "רומזים לנו שיש חתונה אחרת". נותנים לציבור הישראלי אפשרות להציץ למציאות שבה נישואים וחתונה הם משהו פשוט, הסכם בין שני אנשים ולא כזה שהצד השלישי, הלא היא המדינה, מתערבת בו ומכניסה לתוכו קשיים והגבלות מיותרות.

דיון בתוכנית הבוקר של קשת אודות התוכנית שעולה לאוויר

פורסם בקטגוריות: מאמריםתגיות: , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין