צוואה ביולוגית – ארגון משפחה חדשה הקים את הבנק היחיד בעולם לצוואות ביולוגיות

הצוואה הביולוגית הנה מסמך או הוראה משפטית חדשנית, שהגתה עו"ד אירית רוזנבלום בשנת 2001, עת הציעה את הקמתו של בנק הזרע לחיילים. הצוואה הביולוגית נוגעת לרצונו של אדם להעניק חיים לאחר מותו . בצוואה הביולוגית נותן אדם הוראות לקרוביו או יורשיו בהן הוא מבקש מהם שיעשו שימוש בחומר הגנטי שלו (זרע, ביצית או עוברים מוקפאים) במקרה של פטירתו.

ישראל היא אמנם המדינה הראשונה בעולם בה עלה לראשונה הרעיון של צוואה ביולוגית אולם מאז מאמצות את הרעיון מספר מדינות נוספות בעיקר ביחס לאנשים הנתונים במצבי סיכון ובעיקר חיילים, כך למשל הצבא בהודו מאפשר לחייליו להקפיא את זרעם וכן צבא ארצות הברית.

הצואה מנוסחת כמסמך משפטי לכל דבר (מהי צוואה?) ומכילה הוראות מדויקות לגבי בקשתו של האדם המבקש להמשיך את מורשתו ולהעמיד לעצמו צאצאים גם לאחר מותו.

ארגון משפחה חדשה הקים את הבנק היחיד בעולם לצוואות ביולוגיות. בבנק הצוואות הביולוגיות של ארגון משפחה חדשה מופקדות כיום למעלה מ 500 צוואות.

בשנים האחרונות ניהלה עו"ד אירית רוזנבלום  שורה של מאבקים משפטיים שהביאו למימוש צוואות ביולוגיות של אנשים שנפטרו, רק לאחרונה, זכה הארגון במאבקו של ניסים עייש שביקש לממש את צוואתה הביולוגית של אשתו קרן עייש ז"ל, קרן השאירה אחריה צוואה ביולוגית וביקשה שבעלה ייעשה שימוש בעוברים מוקפאים משותפים שהיו להם ויממש את צוואתה הביולוגית גם לאחר מותה.  בערב חג השבועות נולד בנם המשותף של ניסים וקרן ז"ל עייש, שנתיים לאחר מות אימו. המקרה הראשון בעולם שזכה לפרסום היה סיפורו של החייל קיוון כהן ז"ל שנהרג בשנת 2002 מירי צלפים בעזה וביקש מהוריו כי ייעשו שימוש בזרעו ויעמידו לו צאצאים גם לאחר מותו. בשנת 2007 אושרה בקשתו על ידי בית משפט למשפחה. לאחרונה התפרסם גם סיפורו של ברוך פוזניאנסקי ז"ל שנפטר מסרטן והשאיר אחריו צוואה ביולוגית בכתב, אשר נוסחה בארגון משפחה חדשה. בצוואתו ביקש ברוך להמשיך את זרעו אחריו. הוריו שפנו לבית משפט בבקשה לקיים צוואתו קיבלו את אישור בית המשפט באפריל האחרון ואישה שלא הכיר בחייו תהרה מזרעו.

כיום מייצג ארגון משפחה חדשה עשרות משפחות נוספות, שמבקשות לקיים את צוואותיהם הביולוגיות של קרוביהן שנפטרו וביקשו להמשיך וליצור חיים גם לאחר מותם.

צוואה ביולוגית ציוני דרך

בשנת 2001 – הועלתה על ידי עו"ד אירית רוזנבלום ההצעה להקים בנק זרע לחיילים

2002 – נוסחה הצעת חוק הצוואה הביולוגית.

2003 – פורסמו הנחיות היועץ המשפט לממשלה לגבי שימוש בזרע מן המת

2005 – הוגשה הבקשה הראשונה למימוש צוואה ביולוגית בבית משפט למשפחה בתל-אביב בעניינו של

החייל קיוון כהן ז"ל.

2005 – הוקם על ידי ארגון משפחה חדשה בנק הצוואות הביולוגיות הראשון בעולם.

2007 – ניתן פסק הדין הראשון לקיום צוואה ביולוגית בבית משפט למשפחה בתל-אביב.

2009 ­– עו"ד אירית רוזנבלום מקבלת פרס בינלאומי, פרס ה INNOVACTION על חדשנות ופריצת דרך

משפטית מטעם מוסדות האקדמיה של צפון אמריקה, בין היתר על פועלה לקידום נושא הצוואה הביולוגית. האישה הישראלית היחידה שקיבלה פרס זה עד היום.

2009 – ניתן פסק הדין בעניינו של החייל עידן שניר ז"ל המאפשר לאישה לעשות שימוש בזרעו

2010 – לראשונה מוגשת לבית המשפט לביצוע, צוואה ביולוגית בכתב שנכתבה בנוכחות שני עדים,  של

המנוח ברוך פוזניאנסקי ז"ל.

2011 –  בית משפט מאשר לראשונה צוואה ביולוגית בכתב.

2011 – נולד בנם של ניסים וקרן עייש ז"ל, הילד הראשון בעולם שנולד שנתיים לאחר מות אמו.

צוואה ביולוגית- כתבה של דוד רגב בידיעות אחרונות- מגזין 24 שעות 24.8.11

צוואה ביולוגית- זיכרון חי מניתאי אשר נכנע לסרטן

צוואה ביולוגית- כתבה של דוד רגב בידיעות אחרונות- מגזין 24 שעות 24.8.11

צוואה - צוואה ביולוגית, שימוש בזרע של נפטר לצורך המשכיותצוואה- צוואה ביולוגיתצוואה ביולוגית - המשך כתבה

פורסם בקטגוריות: עיתונות ותקשורת, צוואה ביולוגיתתגיות: , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין