בגלל ה"רפורמה" – עליה של 34% בפניות לקבלת תעודת זוגיות

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת "משפחה חדשה": "קיים חשש ממשי, בעיקר בקרב צעירים, שלאחר הרפורמה המשפטית יפגע חלון ההזדמנויות לכינון זוגיות אזרחית בישראל ותתעצם הכפייה הדתית"

 

זינוק של 34% -בבקשות לקבלת "תעודת זוגיות" ביחס לחודשים נובמבר-דצמבר שנת 2022 וגידול של כ- 26% בחודש וחצי האחרון בלבד (מתחילת השנה עד 15 בפברואר 2023) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מנתוני ארגון "משפחה חדשה". הארגון המורשה להנפיק "תעודת זוגיות" עבור זוגות ישראלים החיים יחד ומנהלים משק בית משותף ואינם מעוניינים להתחתן בנישואים אזרחיים או דתיים. בארגון מקשרים את הזינוק לרפורמה המשפטית ולחשש משינוי המצב הקיים שיבוא בעקבותיה ולפיכך זוגות רבים מעדיפים להסדיר את זוגיותם כמה שיותר מהר כדי להבטיח שלא ייפגעו מהשיטה החדשה ויוכלו ליהנות מזכויותיהם הזוגיות.

תעודת זוגיות ותעודת זהות

לדברי עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת "משפחה חדשה", הזינוק נובע בעיקר בשל החשש של הזוגות מהשלכות הרפורמה המשפטית שעשויה להקשות בעתיד על מי שבוחר למסד את זוגיותו מחוץ למוסד הרבנות: "בחודשים האחרונים עולה חשש, בקרב זוגות הרוצים למסד את הקשר ביניהם, שהרפורמה המשפטית לא תאפשר בעתיד להסדיר את הזוגיות מחוץ לרבנות ולכן עדיף למהר ולהסדיר אותה כבר עכשיו. זאת בעיקר בשל החשש מהתגברות החקיקה הדתית וסגירת חלון ההזדמנויות הנוכחי".

עו"ד רוזנבלום מסבירה כי רק בחודש האחרון היינו עדים לשני חוקים דתיים הפוגעים בזכויות הבסיסיות, בעיקר של נשים. חוק הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים והקמה למעשה של ערכאה שיפוטית בעלת סמכויות לדון במכלול הנושאים האזרחיים והכלכליים שתורכב מדיינים גברים, ללא דריסת רגל לנשים דיינות. החוק השני (שהוקפא בינתיים כתוצאה מלחץ ציבורי) מטיל מגבלות על לבוש נשים בכותל. "יש חשש בקרב הציבור" אומרת עו"ד רוזנבלום "שעם השלמת הרפורמה המשפטית, תגבר החקיקה הדתית, תתחזק השליטה של בתי הדין הרבניים על חיי היומיום ותגבר אי הנוחות של החברה האזרחית המסתייגת מהתערבות דתית בחייה".

"אנשים מתקשרים אלינו בבעתה ממש" מספרת עו"ד רוזנבלום "כשהם מפחדים מפני אפשרות של כפייה דתית גוברת והולכת בחסות הרפורמה המשפטית". עוד הוסיפה רוזנבלום כי "ניכרת עלייה משמעותית בבקשות לקבלת תעודת זוגיות בהתאם לתקנים הבינלאומיים על מנת לזכות בהכרה הזוגית באופן דומה גם בחו"ל בעיקר במדינות כמו פורטוגל, בריטניה, אירלנד קנדה ועוד."

ארגון "משפחה חדשה" נוסד ע"י עו"ד אירית רוזנבלום, במטרה לפעול להכרה ערכית וחוקתית בכל התאים המשפחתיים בישראל והשוואת זכויותיהן של משפחות מכל הסוגים והמינים. בכלל זה להכיר בזכויותיהם של ידועים בציבור, בדומה לזכויות של בני זוג נשואים. ארגון משפחה חדשה אחראי זה עשרים ושבע שנה להסדרת מעמד בני הזוג הידועים בציבור כאיש ואשתו, במסגרת המשפטית והחוקית ומשנת 2007 הארגון מנפיק "תעודת זוגיות™ , התעודה היחידה שהוכרה על ידי בתי המשפט עבור זוגות ישראלים החיים יחד ומנהלים משק בית משותף ואינם מעוניינים להתחתן בנישואים אזרחיים או דתיים. בהקשר זה יצוין כי במקרה של גירושים, בני זוג שהסדירו את יחסיהם ב"משפחה חדשה" אינם נתונים לסמכות הרבנות גם במקרה של פרידה וגירושים בעוד בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל מחויבים לקבל את הגט מהרבנות במקרה של פרידה. התעודה מאפשרת לבני הזוג לממש את זכויותיהם הזוגיות הכלכליות מול מוסדות המדינה כגון ביטוח לאומי, רשות המיסים, משרד השיכון, משרד התחבורה ואחרים.

מהנתונים עולה כי עיקר הגידול בביקוש הינו בקרב זוגות צעירים בגילאי 25-30 להם זו הפעם הראשונה שהם ממסדים את הקשר, ובקרב זוגות מבוגרים בגילאי 55 ומעלה, שמרביתם היו נשואים בעבר. הצעירים בוחרים בדרך זו בעיקר בשל חוסר הרצון להתחתן באמצעות הרבנות ואילו הזוגות המבוגרים אינם מעוניינים לעבור שוב את התהליך אותו עברו במהלך פירוק הנישואים הראשונים.

פורסם באתר SHEE של WALLA

פורסם בקטגוריות: Marry אזרחי, מאמרים, פוסטים לעמוד הביתתגיות: , , , , , , , , , , , , , , , השאר תגובה

פרסם תגובה

שדות חובה מסומנים ב *

*
*

מותר להעזר בסימני HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מרקטיזם - פרסום בגוגל / פרסום באאוטבריין